To phenomenology of traditional text: charms of social orientation as «desire machines»

Philosophy

Authors

  • Sergey D. Domnikov Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, 12/1, Goncharnaya str., Moscow, 109240, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2018-2-203-213%20

Keywords:

tradition, charm, desire, intentionality, natural mental attitude, corporality, world, vital world, power, force, everyday life, phenomenology, hermeneutics, traditional society, traditional text, discourse

Abstract

The article is focused on the phenomenological aspect of traditional text. The analysis of «natural mental attitude» is a currently relevant object for research within theoretical phenomenology. The subject of the article isa problem of corporality and desire, which is brightly presented in ceremonial and magic texts. The researchobject are texts of traditional Russian charms with social orientation of the XVII–XIXth centuries. The phenomenological approach, which supports traditional methods of hermeneutics, the structural and linguisticanalysis of texts and so forth, takes a significant place among other methods of the textual analysis today. According to the phenomenological approach, desire is considered to be a substitute of intentionality. The articledeals with a combination of methods, among which the phenomenological approach is positioned as an organiccomponent of any textual criticism. This approach allows one to take a fresh look at writing monuments andfolklore of traditional society. The intention to group methods of different disciplines around phenomenological issues of desire makes it possible to interpret texts of charms as a kind of «desire machine». The concepts of «corporality», «desire», «the vital world» are included in discourses of the majority of socialdisciplines and the humanities, in many respects determining theoretical search in the field of studying the«culture of everyday life». Phenomenological methods of intensional and eidetic analysis along with traditionalmethods of hermeneutics allow us to consider new aspects of live experience of the acting and ”willing” subject. The imperious discourse is represented against the background of archetypic scenarios in connection withrepresentations of ideas of the world: body-world and world-body («the vital world» and «world space»). Thepaper reveals the universal nature of semantics and pragmatics of traditional text.

Author Biography

Sergey D. Domnikov, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, 12/1, Goncharnaya str., Moscow, 109240, Russia

Ph.D. in History, Senior Researcher

References

Бабушкин В.У. Феноменологическая философия науки: критический анализ. М.: Наука, 1985. 192 с.

Бестеги М. Проблема желания во французской феноменологии // Философский журнал. 2013. № 1(10). С. 49–63.

Виноградова Л.Н. Формулы угроз и проклятий в славянских заговорах // Заговорный текст. Генезис и структура. М.: Индрик, 2005. С. 425–440.

Гуссерль Э. Избранные работы. М.: Территория будущего, 2005. 464 с.

Гуссерль Э. Логические исследования. Картезианские размышления. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология. Кризис европейского человечества и философии. Философия как строгая наука. Минск: Харвест; М.: ACT, 2000. 752 с.

Ефименко П.С. Сборник малороссийских заклинаний. (Чтения в имп. О-ве истории и древностей российских при Москов. ун-те.1874. Кн. 1). М.: [Б.и.], 1874. 70 с.

Журавлев А.Ф. Язык и миф. Лингвистический комментарий к труду А.Н. Афанасьева «Поэтические воззрения славян на природу». М.: Индрик, 2005. 1003 с.

Завьялова М.В. Балто-славянский заговорный текст: Лингвистический анализ и модель мира. М.: Индрик, 2006. 562 с.

Криничная Н.А. Персонажи преданий: становление и эволюция образов. Л.: Наука, 1988. 127 с.

Криничная Н.А. Русская мифология: мир образов фольклора. М.: Академ. проект: Гаудеамус, 2014. 1015 c.

Кулэ М.Х. Феноменология и герменевтика: сходство и различие методов // Критика феноменологического направления современной буржуазной философии. М.: Наука, 1989. С. 74–98.

Леви-Брюль Л. Первобытное мышление. Представления в сознании первобытных людей и их мистический характер. М.: КРАСАНД, 2012. 337 с.

Михайлов И.А. Идея герменевтической феноменологии // Философская мысль. 2016. № 5. С. 1–15. URL: http://e-notabene.ru/fr/article_18562.html (дата обращения: 20.02.2018). DOI: 10.7256/2409-8728.2016.5.18562.

Мосс М. Набросок общей теории магии // Социальные функции священного. СПб.: Евразия, 2000. С. 105–232.

Остин Дж. Перформативные высказывания // Остин Дж. Три способа пролить чернила: Философские работы / пер. с англ В. Кирющенко. СПб.: Алетейя: Изд-во СПбГУ, 2006. С. 262–281.

Отреченное чтение в России XVII–XVIII вв. / отв. ред. А.Л. Топорков, А.А. Турилов. М.: Индрик, 2002. 584 с.

Отто Р. Священное. Об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2008. 274 с.

Рикёр П. Герменевтика. Этика. Политика. М.: Academia, 1995. 160 с.

Сартр Ж.-П. Бытие и ничто: Опыт феноменологической онтологии / пер. с фр., предисл., примеч. В.И. Колядко. М.: Республика, 2000. 639 с.

Топорков А.Л. Русские заговоры из рукописных источников XVII – первой половины XIX в. М.: Индрик, 2010. 832 с.

References

Austen, J.L. (2006). Performativnye vyskazyvaniya [Performative utterance]. Tri sposoba prolit’ chernila: Filosofskie raboty [Three Ways of Spilling Ink: philosophical works]. Saint Petersburg, Aleteya Publ., SPbSU Publ., pp. 262–281. Babushkin, V.U. (1985). Fenomenologicheskaya filosofiya nauki: kriticheskiy analiz [Phenomenological philosophy of science: critical analysis]. Moscow, Nauka Publ., 192 p.

Beistegui, M. (2013). Problema zhelaniya vo frantsuzskoy fenomenologii [The question of desire in French phenomenology]. Filosofskiy zhurnal [Philosophy Journal]. No. 1(10), pp. 49–63.

Coulais, M.H. (1989). Fenomenologiya i germenevtika: skhodstvo i razlichie metodov [Phenomenology and hermeneutics: similarity and distinction of methods]. Kritika fenomenologicheskogo napravleniya sovremennoy burzhuaznoy filosofii [Criticism of the phenomenological direction of modern bourgeois philosophy]. Moscow, Nauka Publ., pp. 74–98.

Efimenko, P.S. (1874).Sbornik malorossiyskikh zaklinaniy [Collection of Little Russian spells]. Moscow, 70 p.

Husserl, E. (2005). Izbrannye raboty [Chosen works]. Moscow, Territoriya budushhego Publ., 464 p.

Husserl, E. (2000). Logicheskie issledovaniya. Kartezianskie razmyshleniya. Krizis evropeyskikh nauk i transtsendentalnaya fenomenologiya. Krizis evropeyskogo chelovechestva i filosofii. Filosofiya kak strogaya nauka [Logical Investigations. Cartesian Medi tations. The Crisis of European Sciences and Transcendental Philosophy. Philosophy and the Crisis of European Man. Philosophy as Rigorous Science]. Minsk, Harvest Publ., 752 p.

Krinichnaya, N.A. (1988). Personazhi predaniy: stanovlenie i evolyutsiya obrazov [Characters of legends. Formation and evolution of images]. Leningrad, Nauka Publ., 127 p.

Krinichnaya, N.A. (2014). Russkaya mifologiya: mir obrazov fol’klora [Russian mythology: world of folklore images]. Moscow, Gaudeamus Publ., 1015 p.

Lévy-Bruhl, L. (2012). Pervobytnoe myshlenie. Predstavleniya v soznanii pervobytnykh lyudey i ikh misticheskiy kharakter [Primitive Mentality]. Moscow, KRASAND Publ., 337 p.

Mauss, M. (2000). Nabrosok obschey teorii magii [Outline of a General Theory of Magic]. Sotsial’nye funktsii svyashchennogo [Social functions of sacred]. Saint Petersburg, Evraziya Publ., pp. 105–232.

Mikhaylov, I.A. (2016). Ideya germenevticheskoy fenomenologii [The idea of hermeneutic phenomenology]. Filisofskaya mysl’ [Philosophical Thought]. No. 5, pp. 1–15. Available at: http://e-notabene.ru/fr/ article_18562.html (accessed: 20.02.2018). DOI: 10.7256/2409-8728.2016.5.18562.

Otto, R. (2008). Svyashchennoe. Ob irratsional’nom v idee bozhestvennogo i ego sootnoshenii s ratsional’nym [The Idea of the Holy]. Saint Petersburg, SPbSU Publ., 274 p.

Ricœur, P. (1995). Germenevtika. Etika. Politika [Hermeneutics. Ethics. Policy]. Moscow, Academia Publ., 160 p. Sartre, J.-P. (2000). Bytie i nichto: Opyt fenomenologicheskoy ontologii [Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology]. Moscow, Respublika Publ., 639 p.

Toporkov, A.L. (2010). Russkie zagovory iz rukopisnykh istochnikov XVII – pervoy poloviny XIX v. [Russian spells from the written sources of XVII and the first half of XIX cent.]. Moscow, Indrik Publ., 832 p.

Toporkov, A.L., Turilov, A.A. (ed.) (2002). Otrechennoe chtenie v Rossii XVII–XVIII vv. [The renounced reading in Russia in XVII–XVIII centuries]. Moscow, Indrik Publ., 584 p.

Vinogradova, L.N. (2005). Formuly ugroz i proklyatiy v slavyanskikh zagovorakh [Threat and damnation formulas in slavic spells]. Zagovornyy tekst. Genezis i struktura [Spell text. Genesis and structure]. Moscow, Indrik Publ., pp. 425–440.

Zavyalova, M.V. (2006). Balto-slavyanskiy zagovornyy tekst: Lingvisticheskiy analiz i model’ mira [Balto-Slavic spell text: linguistic analysis and the model of the world]. Moscow, Indrik Publ., 562 p.

Zhuravlev, A.F. (2005). Yazyk i mif. Lingvisticheskiy kommentariy k trudu A.N. Afanas’eva «Poeticheskie vozzreniya slavyan na prirodu» [The Language and the myth. Linguistic comment to the Alexander Afanasyev’s work «Poetic Views of the Slavs on Nature»]. Moscow, Indrik Publ., 1003 p.

Published

2018-06-30

Issue

Section

Статьи