Phenomenological-psychological study of creative consciousness in aesthetic coordinates
Philosophy
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2019-4-460-472Keywords:
creative consciousness, methodology, aesthetic phenomenon, phenomenology, experience, psychological empiricism, understanding, interpretation, reflectionAbstract
This research work touches upon the topical problem of modern philosophy - creative consciousness as an aesthetic phenomenon. At the same time, the necessity of differentiating this phenomenon as a special form of consciousness, which occupies an intermediate position between individual and social, in particular, aesthetic consciousness, is brought up for discussion in modern realities. The main idea of this work is outlined by the author as a search for opportunities to approach everything soulful that accompanies the creator's process of creating a work of art. The author's rhetoric about creative consciousness is framed in the context of the generally accepted philosophical paradigm about the creative nature of consciousness as such. The importance of reproductivist theories for understanding the phenomenon of consciousness is noted. The author defines the purpose of the article as substantiation of a coherent, ordered concept of research of creative consciousness in the aesthetic field from a phenomenological-psychological position. Philosophical views of E. Husserl, M. Heidegger, M. Merleau-Ponty, J.-P. Sartre, A. Giorgi, M. Mamardashvili, P. Ricoeur and R. May serve as conceptual theoretical constructs, defining the vector of the author's research position. Particular attention is paid to those ideas that contain practical experience of combining the phenomenological method and practical psychology. The analysis of philosophers' views has allowed to designate the methodology of the procedure of understanding the stated phenomenon, to set the goal, to determine the main steps, content and stages of qualitative phenomenological-psychological research of creative consciousness as an aesthetic phenomenon. Empathy, empathy and reflexivity may be the main qualities of the research position. The author sees the further perspective of substantiation of the stated problems in the analysis of philosophical concepts related to the phenomenological-aesthetic field.References
Бычков В.В. Эстетика. М.: Кнорус, 2012. 528 с.
Выготский Л.С. Психология искусства. М.: Педагогика, 1987. 345 с.
Гартман Н. Эстетика / пер. с нем. Т.С. Батищевой, А.В. Дерюгиной, Е.В. Касьяновой, М.К. Мамардашвили. Киев: Ника-центр, 2004. 640 с.
Гудман П., Перлз Ф. Теория гештальт-терапии. М.: Ин-т общегуманит. иссл., 2000. 384 с.
Гуссерль Э. Амстердамский доклад. Феноменологическая психология. Ч. II // Логос. 1994. № 5. С. 7–48.
Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. М.: ДИК, 1999. Т. 1. 227 c.
Ингарден Р. Исследования по эстетике / пер. с польск. А. Ермилова, Б. Федорова. М.: Изд-во иностр. лит., 1962. 572 с.
Капичина Е.А. Феноменология восприятия: философско-эстетический аспект // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Философия. 2016. № 2(20). С. 89–96.
Козырева А.С. Эдмунд Гуссерль: «Психология как поле решений» // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 6. Философия. Культурология. Политология. Право. Международные отношения. 2010. № 2. С. 8–12.
Кундера М. Неспешность. Подлинность. М.: Азбука-классика, 2003. 280 с.
Мазаненко О.М. От творческой деятельности личности к творческому сознанию субъекта: перспективы осмысления эстетического. // Философско-культурологические исследования. 2019. № 5. URL: http://fki.lgaki.info/2019/05/06/от-творческой-деятельности-личности/ (дата обращения: 12.01.2019).
Мамардашвили М.К. Психологическая топология пути. СПб.: Русский христианский гуманит. ин-т., 1997. 426 с.
Мерло-Понти М. Феноменология восприятия / пер. с фр.; под ред. И.С. Вдовиной, С.Л. Фокина. СПб.: Ювента: Наука, 1999. 606 с.
Молодкина Л.В. К вопросу о феноменологии творчества в архитектуре // Философия творчества: Ежегодник. Вып. 3: Творчество и жизненный мир человека. М.: ИИнтеЛЛ, 2017. С. 362–377.
Молчанов В.И. О пространстве и времени внутреннего опыта // Сущность и слово: сб. науч. ст. к юбилею проф. Н.В. Мотрошиловой. М: Феноменология и герменевтика, 2009. С. 437–456.
Мэй Р. Мужество творить: очерк психологии творчества. Львов: Инициатива, 2001. 128 с.
Рикер П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. М.: Академ. проект, 2008. 695 с.
Сартр Ж.-П. Бытие и ничто. Опыт феноменологической онтологии / пер. с фр.; предис., примеч. В.И. Колядко. М.: Республика, 2002. 640 с.
Терентьева Т.А. Размышления о феноменологической психологии // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2018. № 1(87). С. 88–93. DOI: https://doi.org/10.30853/manuscript.2018-1.19
Улановский А.М. Феноменологическая психология: качественные исследования и работа с переживанием. М.: Смысл, 2012. 264 с.
Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В.В. Бибихина. Харьков: Фолио, 2003. 509 с.
Шиян А.А. Когнитивно-семантическая интерпретация трансцендентализма Канта и феноменология Эдмунда Гуссерля // Кантовский сборник. 2017. Т. 36, № 4. С. 18–30. DOI: https://doi.org/10.5922/0207-6918-2017-4-2
Шолохова С., Ямпольская А. (Пост)феноменология: новая феноменология во Франции за ее пределами. М.: Академ. проект, 2017. 288 с.
Boden M.A. The Creative Mind: Myths and Mechanisms. 2nd ed. London; N.Y.: Routledge, 2003. 360 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203508527
Dufrenne M. Phénoménologie de l’expérience esthétique. Paris: Presses universitaires de France, 1953. Vol. 1. 413 p.
Locher P., Martindale C., Dorfman L. New Directions in Aesthetics, Creativity and the Arts. N.Y.: Routledge, 2019. 288 p.
Tymieniecka А.-Т. New Queries in Aesthetics and Metaphysics: Time, History, Art, Culture, Metaphysics, the Transnatural. Book 4: Phenomenology in the World Fifty Years after the Death of Edmund Husserl. Dordrecht, NL: Springer Science & Business Media, 1991, 457 p.
References
Boden, M.A. (2003). The Creative Mind: Myths and Mechanisms. 2nd ed. London, New York: Routledge Publ., 360 p. DOI: https://doi.org/10.4324/ 9780203508527
Bychkov, V.V. (2012). Estetika [Aesthetics]. Moscow: Knorus Publ., 528 p.
Dufrenne, M. (1953). Phénoménologie de l’expérienceesthétique [The phenomenology of aesthetic experience]. Paris: Presses universitaires de France Publ., vol. 1, 413 p.
Gartman, N. (2004). Estetika [Aesthetics]. Kiev: Nika-tsentr Publ., 640 р.
Goodman, P. and Perls, F. (2000). Teoriya geshtal’t-terapii [Gestalt therapy]. Moscow: Institut obschegumanitarnykh issledovaniy Publ., 384 p.
Heidegger, M. (2003). Bytie i vremya, per. s nem. [Being and time, trans. from Germ.]. Kharkov: Folio Publ., 509 p.
Husserl, E. (1994). Amsterdamskiy doklad. Fenomenologicheskaya psikhologiya. Ch. II. [Amsterdam reports: Phenomenological psychology. Pt. II]. Logos [Logos]. No. 5, рр. 7–48.
Husserl, E. (1999). Idei k chistoy fenomenologii i fenomenologicheskoy filosofii [Ideas for a pure phenomenology and phenomenological philosophy]. Moscow: DIK Publ., vol. 1, 227 p.
Ingarden, R. (1962). Issledovaniya po estetike, per s pol’sk. [Studies in aesthetics, trans. from Pol.] Moscow: IIL Publ., 572 р.
Kapichina, E.A. (2016). Fenomenologiya vospriyatiya: filosofsko-esteticheskiy aspect [Phenomenology of perception: philosophical and aesthetic as pect]. Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Filosofiya [Proceedings of Voronezh State University. Series: Philosophy]. No. 2(20), pp. 89–96.
Kozyreva, A.S. (2010). Edmund Husserl: «Psikhologiya kak pole resheniy» [Edmund Husserl: «Psychology as a field of decisions»]. Vestnik SanktPeterburgskogo universiteta. Seriya 6. Filosofiya. Kul’turologiya. Politologiya. Pravo. Mezhdunarodnyye otnosheniya [Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 6: Philosophy. Culture Studies. Political Science. Law. International relations.]. No. 2, pp. 8–12.
Kundera, M. (2003). Nespeshnost’. Podlinnost’ [Slowness. Identity]. Moscow: Azbuka-klassika Publ., 280 p.
Locher, P., Martindale, C. and Dorfman, L. (2019). New directions in aesthetics, creativity and the arts. New York: Routledge Publ., 288 p
. Mamardashvili, M.K. (1997). Psikhologicheskaya topologiya puti [Psychological topology of the path]. Saint-Petersburg: RChHI Publ., 426 p.
May, R. (2001). Muzhestvo tvorit’: ocherk psikhologii tvorchestva [The courage to create: an essay on the psychology of creativity]. Lvov: Initsiativa Publ., 128 p.
Mazanenko, O.M. (2019). Ot tvorcheskoy deyatel’nosti lichnosti k tvorcheskomu soznaniyu sub’ekta: perspektivy osmysleniya esteticheskogo [From the creative activity of the individual to the creative consciousness of the subject: prospects for understanding the aesthetic]. Filosofskokul’turologicheskie issledovaniya [Philosophical and Cultural Studies]. No. 5. Available at: http://fki.lgaki.info/2019/05/06/от-творческойдеятельности-личности/ (accessed 12.01.2019).
Merleau-Ponty, M. (1999). Fenomenologiya vospriyatiya, per. s fr. [Phenomenology of perception, trans. from Fr.]. Saint-Petersburg: Yuventa Publ., Nauka Publ., 606 p.
Molchanov, V.I. (2009). O prostranstve i vremeni vnutrennego opyta [About the space and time of inner experience]. Suschnost’ i slovo [Essence and Word]. Moscow: Fenomenologiya–Germenevtika Publ., pp. 437–456.
Molodkina, L.V. (2017). K voprosu o fenomenologii tvorchestva v arkhitekture [Concerning the question of phenomenology of creativity in architecture]. Filosofiya tvorchestva: Ezhegodnik. Vyp. 3: Tvorchestvo i zhiznennyy mir cheloveka [Philosophy of Creativity: Yearbook. Iss. 3: Human Creativity and Life]. Moscow: IInteLL Publ., pp. 362–377.
Ricoeur, P. (2008). Konflikt interpretatsiy. Ocherki o germenevtike [The conflict of interpretations. Essays in hermeneutics]. Moscow: Akademicheskiy proyekt Publ., 695 p.
Sartre, J.-P. (2002). Bytie i nichto. Opyt fenomenologicheskoy ontologii, per. s fr. [Being and nothingness: an essay on phenomenological ontology, trans. from Fr.]. Moscow: Respublika Publ., 640 p.
Shiyan, A.A. (2017). Kognitivno-semanticheskaya interpretatsiya transtsendentalizma Kanta i fenomenologiya Edmunda Gusserlya [Edmund Husserl’s phenomenology and a cognitive-semantic interpretation of Kant’s transcendentalism]. Kantovskiy sbornik [Kantian Journal]. Vol. 36, no. 4, pp. 18–30. DOI: https://doi.org/10.5922/0207-6918-2017-4-2
Sholokhova, S. and Yampol’skaya, A. (2017). (Post)fenomenologiya: novaya fenomenologiya vo Frantsii i za ee predelami [(Post)phenomenology: new phenomenology in France and abroad]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ., 288 p.
Terent’eva, T.A. (2018). Razmyshleniya o fenomenologicheskoy psikhologii [Reflections on phenomenological psychology]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul’turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki [Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice]. No. 1(87), pp. 88–93. DOI: https://doi.org/10.30853/ manuscript.2018-1.19
Tymieniecka, A.-T. (ed.) (1991). New Queries in Aesthetics and Metaphysics: Time, History, Art, Culture, Metaphysics, the Transnatural. Book 4: Phenomenology in the World Fifty Years after the Death of Edmund Husserl. Dordrecht: Springer Publ., 457 p.
Ulanovskiy, A.M. (2012). Fenomenologicheskaya psikhologiya: kachestvennye issledovaniya i rabota s perezhivaniem [Phenomenological psychology: qualitative research and work with experience]. Moscow: Smysl Publ., 264 p.
Vygotskiy, L.S. (1987). Psikhologiya iskusstva [The psychology of art]. Moscow: Pedagogika Publ., 345 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.