Styles of business communication as a model: the phenomenon of style, approaches, research, open questions. Part 1
Psychology
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2019-2-219-229Keywords:
business communication styles, activity styles, integral individuality, model, phenomenon, approaches, system, paradigmsAbstract
Research into styles in psychology (from the 1950s to the 2000s) has undergone a kind of life cycle − from styles being widely studied to those falling into oblivion. Further constructive study of this problem requires creation of new R&D (research and development) programs, generalization of the experience gained in various schools of thought. The paper aims to provide a historical and theoretical analysis concerning the results of research on the phenomenon of «style» in Russian psychology; the research subject is the phenomenon of style (individual style of activity, styles of activity, styles of business communication). Hypotheses: 1. Regular reproduction of the same standard approaches in research and development does not promote constructive progress in the study of a scientific problem. 2. The study of the phenomenon of «style» based on the model of business communication styles allows us to emphasize several aspects in the evolution and functioning of style that were not distinguished when studying styles on other models (educational, sports, work). The article critically analyzes the history and results of studying the problem of style (individual style of activity, styles of activity) in Russian psychology (particularly within the Perm school), the use of the concept of «system» in Russian psychology, attitudes towards scientific opponents, trends in R & D within one school of thought, etc. The conditions for further constructive studies of the phenomenon of style are discussed (using new models that contribute to the discovery of new properties of style, making it possible not to attribute but to study its systemic properties as a unique psychological system; raising questions about the place and role of different styles in the processes of a phenomenon’s formation–development–functioning–disintegration, about the unity and difference of styles in the «chain» of their manifestations, about their structural and functional unity, about the self-similarity of their organization, etc.). Use of the model of business communication styles is believed to contribute to solving relevant scientific problems.References
Вихман А.А. Метаэффект стиля педагогического общения учителя начальных классов на полисистему «ученик»–«родитель»: первые результаты // XXXI Мерлинские чтения: Теория, методология и практика интегрального исследования индивидулаьности в современном человекознании: матер. Всерос. науч.-практ. конф. (06–08 окт. 2016, г. Пермь, Россия) / ред. кол. А.А. Волочков, А.А. Вихман, Б.А. Вяткин, О.С. Самбикина; Перм. гос. гуманит.-пед. ун-т. Пермь, 2016. С. 98–103.
Вихман А.А., Смирнов Д.О., Шведчикова Ю.С. Образовательная навигация как технология системной организации образовательной среды // XXXII Мерлинские чтения: Способности. Одаренность. Индивидуальность: матер. Всерос. науч.-практ. конф. (20–21 окт. 2017, г. Пермь, Россия) / ред. кол. А.А. Вихман, А.Ю. Калугин, А.А. Скорынин; Перм. гос. гуманит.-пед. ун-т. Пермь, 2017. С. 54–57.
Волочков А.А., Коптева Н.В., Попов А.Ю., Калугин А.Ю., Митрофанова Е.Е. Активность, ценностная направленность и психологическое здоровье студенчества / Перм. гос. гуманит.-пед. ун-т. Пермь, 2015. 200 с.
Вяткин Б.А. Лекции по психологии интегральной индивидуальности человека. Пермь: Изд-во ПГУ, 2000. 179 с.
Вяткин Б.А. Роль темперамента в спортивной деятельности. М.: Физкультура и спорт, 1978. 134 с.
Вяткин Б.А., Волочков А.А. Индивидуальный стиль учебной активности в младшем школьном возрасте // Вопросы психологии. 1999. № 4(6). С. 97–114.
Вяткин Б.А., Дорфман Л.Я., Калугин А.Ю. Общее и различия в ценностных ориентациях и психодинамике студентов: интегративная модель. Сообщение 1. Предпосылки исследования // Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2018. Т. 28, № 1. С. 42–50.
Дорфман Л.Я. Индивидуальный эмоциональный стиль // Вопросы психологии. 1989. № 5. С. 88–95.
Дорфман Л.Я. Эмоциональные стили (на материале художественно-творческой деятельности): автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 1994. 45 с.
Жданова С.Ю. Психология познания индивидуальности человека / Перм. гос. ун-т. Пермь, 2005. 190 с.
Жданова С.Ю. Стиль учебной деятельности студентов в зависимости от специфических условий и требований деятельности // Полисистемное исследование индивидуальности человека / под ред. Б.А. Вяткина. М.: ПЕР СЭ, 2005. С. 259–283.
Ильин Е.П. Дифференциальная психофизиология физического воспитания и спорта. Л., 1979. 84 с.
Ильин Е.П. Психология индивидуальных различий. СПб.: Питер, 2008. 701 с.
Ильин Е.П. Психофизиология физического воспитания: факторы, влияющие на эффективность спортивной деятельности: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1983. 223 с.
Ильин Е.П. Стиль деятельности: Новые подходы и аспекты // Вопросы психологии. 1988. № 6. С. 85–93.
Ильин Е.П. Психология общения и межличностных отношений. СПб.: Питер, 2010. 576 с.
Интегральная индивидуальность человека и ее развитие / под ред. Б.А. Вяткина. М.: Институт психологии РАН, 1999. 328 с.
Исмагилова А.Г. Стиль педагогического общения в исследовании индивидуальности: полисистемный подход: автореф. дис. … д-ра психол. наук. Пермь, 2002. 44 с.
Калугин А.Ю. Вклад разноуровневых свойств индивидуальности в направленность личности на сферы жизнедеятельности человека // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2018. № 4. С. 49–55.
Калугин А.Ю. История и перспективы исследования интегральной индивидуальности в рамках системного подхода // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2018. Вып. 2. С. 252–263. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2018-2-252-263.
Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности в зависимости от типологических свойств нервной системы. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 1969. 278 с.
Люкин В.В. Психологическое содержание, происхождение и эффективность индивидуального стиля руководства: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 1981. 15 с.
Мерлин В.С., Климов Е.А. Формирование ИСД в процессе обучения // Советская педагогика. 1967. № 4. С. 110–118.
Мерлин В.С. Очерки интегрального исследования индивидуальности. М.: Педагогика, 1986. 256 с.
Толочек В.А. Стили деятельности: модель стилей с изменчивыми условиями деятельности. М.: Измайлово, 1992. 77 с.
Толочек В.А. Стили профессиональной деятельности. М.: Смысл, 2000. 199 с.
Толочек В.А. Стили деятельности: ресурсный подход. М.: Институт психологии РАН, 2015. 366 с.
Толочек В.А. Типовые стили спортивной деятельности как психологический феномен: ресурсы эффективности // Психологический журнал. 2016. Т. 37, № 6. C. 70–82.
Щукин М.Р. Особенности усвоения начальных трудовых навыков в зависимости от типологических свойств нервной системы: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 1966. 15 с.
Щукин М.Р. Структура индивидуального стиля деятельности и условия формирования: автореф. дис. … д-ра психол. наук. Новосибирск, 1994. 44 с.
References
Dorfman, L.Ya. (1989). Individual’nyy emotsional’nyy stil’ [Individual emotional style]. Voprosy psikhologii [Voprosy Psychologii]. No. 5, pp. 88–95.
Dorfman, L.Ya. (1994). Emotsional’nye stili (na materiale khudozhestvenno-tvorcheskoy deyatel’nosti): avtoref. dis. … d-ra psikhol. nauk [Emotional styles (on the material of artistic and creative activity): Abstract of D.Sc. dissertation]. Moscow, 45 p.
Il’in, E.P. (1979). Differentsial’naya psikhofiziologiya fizicheskogo vospitaniya i sporta [Differential psychophysiology of physical education and sport]. Leningrad, 84 p.
Il’in, E.P. (1983). Psikhofiziologiya fizicheskogo vospitaniya: Faktory, vliyayuschiye na effektivnost’ sportivnoy deyatel’nosti [Psychophysiology of physical education: Factors affecting the effectiveness of sports activities]. Moscow: Prosveshcheniye Publ., 223 p.
Il’in, E.P. (1998). Stil’ deyatel’nosti: Novye podkhody i aspekty [Activity style: new approaches and aspects]. Voprosy psikhologii [Voprosy Psychologii]. No. 6, pp. 85–93.
Il’in, E.P. (2008). Psikhologiya individual’nykh razlichiy [Psychology of individual differences]. Saint-Petersburg: Piter Publ., 701 p.
Il’in, E.P. (2010). Psikhologiya obscheniya i mezhlichnostnykh otnosheniy [Psychology of communication and interpersonal relations]. Saint-Petersburg: Piter Publ., 576 p.
Ismagilova, A.G. (2002). Stil’ pedagogicheskogo obscheniya v issledovanii individual’nosti: polisistemnyy podkhod: avtoref dis. … d-ra psikhol. nauk [Style of pedagogical communication in the study of individuality: polysystemic approach: Abstract of D.Sc. dissertation]. Perm, 44 p.
Kalugin, A.Yu. (2018). Istoriya i perspektivy issledovaniya integral’noy individual’nosti v ramkakh sistemnogo podkhoda [History and prospects of studying integral individuality within the systems approach]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Series «Philosophy. Psychology. Sociology»]. Vol. 2, pp. 252–263. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2018-2-252-263.
Kalugin, A.Yu. (2018). Vklad raznourovnevykh svoystv individual’nosti v napravlennost’ lichnosti na sfery zhiznedeyatel’nosti cheloveka [The contribution of multi-level properties of individuality in the orientation of personality on the spheres of human activity]. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsiokinetika [Vestnik of Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics]. No. 4, pp. 49–55.
Klimov, E.A. (1969). Individual’nyy stil’ deyatel’nosti v zavisimosti ot tipologicheskikh svoystv nervnoy sistemy [Individual style of activity depending on the typological properties of the nervous system]. Kazan: KFU Publ., 278 p.
Lyukin, V.V. (1981). Psikhologicheskoe soderzhaniye, proiskhozhdenie i effektivnost’ individual’nogo stilya rukovodstva: avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk [Psychological content, origin and effectiveness of individual leadership style: Abstract of Ph.D. dissertation]. Moscow, 15 p.
Merlin, V.S. and Klimov, E.A. (1967). Formirovaniye ISD v protsesse obucheniya [Formation of ISA in the learning process]. Sovetskaya pedagogika [Soviet Pedagogy]. No. 4, pp. 110–118.
Merlin, V.S. (1986). Ocherki integral’nogo issledovaniya individual’nosti [Essays of the integral study of individuality]. Moscow: Pedagogika Publ., 256 p.
Schyukin, M.R. (1966). Osobennosti usvoeniya nachal’nykh trudovykh navykov v zavisimosti ot tipologicheskikh svoystv nervnoy sistemy: avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk [Features of mastering the initial labor skills, depending on the typological properties of the nervous system: Abstract of Ph.D. dissertation]. Moscow, 15 p.
Schyukin, M.R. (1994). Struktura individual’nogo stilya deyatel’nosti i usloviya formirovaniya: avtoref. dis. … d-ra psikhol. nauk [The structure of the individual style of activity and the conditions of formation: Abstract of D.Sc. dissertation]. Novosibirsk, 44 p.
Tolochek, V.A. (1992). Stili deyatel’nosti: model’ stiley s izmenchivymi usloviyami deyatel’nosti [Activity styles: style model with changeable conditions of activity]. Moscow: Izmaylovo Publ., 77 p.
Tolochek, V.A. (2000). Stili professional’noy deyatel’nosti [Styles of professional activity]. Moscow: Smysl Publ., 199 p.
Tolochek, V.A. (2015). Stili deyatel’nosti: resursnyy podkhod [Styles of activity: resource approach]. Moscow: Institute of Psychology of the RAS Publ., 366 p.
Tolochek, V.A. (2016). Tipovye stili sportivnoy deyatel’nosti kak psikhologicheskiy fenomen: resursy effektivnosti [Typical styles of sports activities as a psychological phenomenon: efficiency resources]. Psikhologicheskiy zhurnal [Psychological Journal].Vol. 37, no. 6, pp. 70–82.
Vikhman, A.A. (2016). Metaeffekt stilya pedagogicheskogo obscheniya uchitelya nachal’nykh klassov na polisistemu «uchenik»–«roditel’»: pervyye rezul’taty [The metaeffect of the pedagogical communication style of a primary school teacher to the “student” polysystem is “parent”: first results]. XXXI Merlinskiye chteniya: Teoriya, metodologiya i praktika integral’nogo issledovaniya individula’nosti v sovremennom chelovekoznanii: Mater. Vseros.nauch.-prakt. konf. (06–08 okt. 2016, g. Perm’, Rossiya) [31st Merlin Readings: Theory, methodology and practice of integral studies of individuals in modern personality: proceedings all-Russia scientific-practical conference (October 06–08, 2016, Perm, Russia)]. Perm: Perm State Humanitarian Pedagogical University Publ., pp. 98–103.
Vikhman, A.A., Smirnov, D.O. and Shvedchikova, Yu.S. (2017). Obrazovatel’naya navigatsiya kak tekhnologiya sistemnoy organizatsii obrazovatel’noy sredy [Educational navigation as a technology of the system organization of the educational environment]. XXXII Merlinskiye chteniya: Sposobnosti. Odarennost’.Individual’nost’: Mater. Vseros.nauch.-prakt. konf. (20–21 okt. 2017, g. Perm’, Rossiya) [32nd Merlin readings: Abilities. Giftedness. Individuality: proceedings all-Russia scientific-practical conference (October 20–21, 2017, Perm, Russia)]. Perm: Perm State Humanitarian Pedagogical University Publ., pp. 54–57.
Volochkov, A.A., Kopteva, N.V., Popov, A.Yu. et al. (2015). Aktivnost’, tsennostnaya napravlennost’ i psikhologicheskoe zdorov’ye studenchestva [Activity, value orientation and psychological health of students]. Perm: Perm State Humanitarian Pedagogical University Publ., 200 p.
Vyatkin, B.A. (1978). Rol’ temperamenta v sportivnoy deyatel’nosti [The role of temperament in sports activities]. Moscow: Fizkultura i sport Publ., 134 p.
Vyatkin, B.A. and Volochkov, A.A. (1999). Individual’nyy stil’ uchebnoy aktivnosti v mladshem shkol’nom vozraste [Individual style of educational activity in primary school age]. Voprosy psikhologii [Voprosy Psychologii]. No. 4(6), pp. 97–114.
Vyatkin, B.A. (ed.) (1999). Integral’naya individual’nost’ cheloveka i ee razvitiye [Integral individuality of a person and its development]. Moscow: Institute of Psychology of the RAS Publ., 328 p.
Vyatkin, B.A. (2000). Lektsii po psikhologii integral’noy individual’nosti cheloveka [Lectures on the psychology of the integral individuality of man]. Perm: Perm State University Publ., 179 p.
Vyatkin, B.A., Dorfman, L.Ya. and Kalugin, A.Yu. (2018). Obschee i razlichiya v tsennostnykh oriyentatsiyakh i psikhodinamike studentov: integrativnaya model’. Soobscheniye 1.Predposylki issledovaniya [Commonality and discrepancy among value orientations and the psychodynamics of students: an integrative. Part 1: a theoretical background of the study]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya: Filosofiya. Psikhologiya. Pedagogika [Bulletin of Udmurt University. Series Philosophy. Psychology. Pedagogy]. Vol. 28, no. 1, pp. 42–50.
Zhdanova, S.Yu. (2005). Psikhologiya poznaniya individual’nosti cheloveka [Psychology of knowledge of human individuality]. Perm: Perm State University Publ., 190 p.
Zhdanova, S.Yu. (2005). Stil’ uchebnoy deyatel’nosti studentov v zavisimosti ot spetsificheskikh usloviy i trebovaniy deyatel’nosti [Style of students learning activities depending on specific conditions and requirements of the activity]. Polisistemnoye issledovaniye individual’nosti cheloveka [Polysystem study of human individuality]. Moscow: PER SE Publ., pp. 259–283.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.