The concept of dramatization and its meanings
Philosophy
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2019-2-169-179Keywords:
dramatization, concept, author, silence, Plato, Bataille, inner experience, ecstasy, expression of being, poeticizing, gapAbstract
Dramatization is a living, state-synthesizing, active internal activity peculiar to the subject; it is difficult to fit into a strict definition; thus, because of all the above, it appears to be a concept. Based on the peculiar methodology of Georges Bataille, with its goal to express the experience of the impossible, the categorical apparatus of M. Heidegger’s existential phenomenology, hermeneutics, historical and philosophical analysis and the use of the given concept, an attempt was made to penetrate the depths of the creative act and personality characteristics of the author. The latter (poet, philosopher) is engaged in mythopoiesis, he does not just create a special language and lives in it but conveys something through it, this being his destiny, his drama. In this regard, we should speak about the expression of Being, where dramatization plays a significant role. Dramatization is the process that helps to «go beyond oneself» to the unknown and transcendental. There are other meanings as well. For example, from an existential point of view, a person who dramatizes his existence becomes closer to understanding language, phenomena and the meaning of his life. Dramatization helps bridge the gap between things and words. The key figures of our research are Plato and G. Bataille, in whose philosophizing two types of dramatization are most clearly traced. The first type is rational, where drama unfolding in life and in one’s own philosophy is presented; the second one is irrational, associated with inner experience, mystical ecstasies, dramatization to exhaustion. At the same time, Plato and Bataille have common features: moments of experiencing death, incompleteness, and overcoming limits. This text may be of particular interest to those who deal with the philosophical problems of the creative process (further development of dramatization in relation to other similar concepts would help understand it at a higher qualitative level), a comparative analysis of antiquity and postmodernism.References
Батай Ж. Внутренний опыт / пер. с фр., послесл. и коммент. С.Л. Фокина. СПб.: Аксиома: Мифрил, 1997. 336 с.
Брюно Ж. Техники озарения у Жоржа Батая // Предельный Батай: сб. статей / отв. ред. Д.Ю. Дорофеев. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2006. С. 39–53.
Бычков В.В. На путях «незнаемого знания». К публикации малых сочинений из Corpus Areopagiticum // Историко-философский ежегодник ‘90. М.: Наука, 1991. С. 210–220.
Вайзер Т.В. Воображая интерсубъективность в трансгрессивном сообществе Ж. Батая // Артикульт. 2013. № 10(2). С. 63–74.
Ворожихина К.В. Ницше во Франции: конфликт первых интерпретаций // Философский журнал. 2015. Т. 8, № 1. С. 88–94.
Дионисий Ареопагит, Максим Исповедник. Сочинения. Толкования / пер. и предисл. Г.М. Прохорова. СПб.: Алетейя, 2002. 864 с.
Дорофеев Д.Ю. Человек в экстазе // Вестник Русского Христианского гуманитарного Института. 2004. № 5. С. 73–92.
Евстропов М.Н. Жорж Батай: опыт бытия как критика онтологии // Вестник Томского университета. 2011. № 344. С. 50–56.
Левинас Э. О Морисе Бланшо / сост. и пер. с фр. В.Е. Лапицкого. СПб.: Machina, 2009. 118 с.
Лосев А.Ф., Тахо-Годи А.А. Платон. Аристотель (3-е изд., испр. и доп.). М.: Молодая гвардия, 2005. 392 с.
Мотрошилова Н.В. Драма жизни, идей и грехопадения Мартина Хайдеггера // Философия Мартина Хайдеггера и современность: сб. / АН СССР, Ин-т философии; ред. кол.: Н.В. Мотрошилова (отв. ред.) и др. М.: Наука, 1991. С. 3–53.
Ницше Ф. ECCE HOMO. Как становятся сами собою // Ницше Ф. Соч.: в 2 т. / сост., ред. и автор примеч. К.А. Свасьян; пер. с нем. Ю.М. Антоновского, Н. Полилова, К.А. Свасьяна, В.А. Флеровой. М.: Мысль, 1990. Т. 2. С. 693–769.
Ортега-и-Гассет X. Восстание масс. Дегуманизация искусства. Бесхребетная Испания: сб. / пер. с исп. М.: АСТ, 2008. 352 с.
Ортега-и-Гассет X. История как система // Ортега-и-Гассет X. Избранные труды / сост. и общ. ред. А.М. Руткевича. М.: Весь мир, 2000. С. 437–479.
Осминская Н. Морис Бланшо: опыт критики как литературный опыт (Коллоквиум «Морис Бланшо: неумолкнувший голос», РГГУ, Москва, 20 февраля 2004 г.) // Новое литературное обозрение. 2004. № 66. URL: http://www.zh-zal.ru/nlo/2004/66/os34.html (дата обращения: 17.04.2019).
Радциг С.И. История древнегреческой литературы: учебник. 5-е изд. М.: Высш. школа, 1982. 487 с.
Соловьев В.С. Жизненная драма Платона / Соловьев В.С. Соч.: в 2 т. / сост., общ. ред. и вступ. ст. А.Ф. Лосева и А.В. Гулыги. М.: Мысль, 1988. 822 с.
Хайдеггер М. Введение в метафизику. СПб.: НОУ «Высшая религиозно-философская школа», 1997. 302 с.
Хайдеггер М. Метафизическая концепция Ницше и ее роль в европейском мышлении. Вечное возвращение равного // Лекции о метафизике / пер. с нем. и коммент. С. Жигалкина. М.: Языки славянских культур, 2010. С. 57–156.
Цибуля А. Вещи не запомнили своих имен // Новое литературное обозрение. 2015. № 3(133). URL: http://www.zh-zal.ru/nlo/2015/3/27cti.html (дата обращения 22.04.2019).
Holier D. From beyond Hegel to Nietzsche’s absence // On Bataille: Critical Essays / ed. by L. Boldt-Irons. Albany: SUNY Press, 1995. P. 61–78.
References
Bataille, G. (1997). Vnutrenniy opyt [Inner Experience]. Saint-Petersburg: Aksioma, Mifril Publ., 336 p.
Bruno, J. (2006). Tekhniki ozareniya u Zhorzha Bataya [Techniques of insight in Georges Bataille]. Predel’nyj Batay [Extreme Bataille]. Saint-Petersburg: St.-Petersburg University Publ., pp. 39–53.
Bychkov, V.V. (1991). Na putyakh «neznaemogo znaniya». K publikatsii malykh sochineniy iz Corpus Areopagiticum [On the ways of «unknown knowledge». To the publication of small writings from Corpus Areopagiticum]. Istoriko-filosofskiy ezhegodnik ‘90 [Historical and Philosophical Yearbook ‘90]. Moscow: Nauka Publ., pp. 210–220.
Dionysius Areopagita and Maximus the Confessor (2002). Sochineniya. Tolkovaniya [Writings. Interpretations]. Saint-Petersburg: Aleteyya Publ., 864 p.
Dorofeev, D.Yu. (2004). Chelovek v ekstaze [Man in Ecstasy]. Vestnik Russkogo Khristianskogo Gumanitarnogo Instituta [Herald of the Russian Christian Institute of Humanities]. No. 5, pp. 73–92.
Evstropov, M.N. (2011). Zhorzh Batay: opyt bytiya kak kritika ontologii [Georges Bataille: the experience of being as the critique of ontology]. Vestnik Tomskogo universiteta [Tomsk State University Journal]. No. 344, pp. 50–56.
Heidegger, M. (2010). Metafizicheskaya kontseptsiya Nitsshe i ee rol’ v evropeyskom myshlenii. Vechnoye vozvrascheniye ravnogo [Nietzsche’s metaphysical concept and its role in European thinking. The eternal return of an equal]. Lektsii o metafizike [Lectures on metaphysics]. Moscow: Yazyki slavyanskikh kul’tur Publ., pp. 57–156.
Heidegger, M. (1997). Vvedeniye v metafiziku [Introduction to metaphysics]. Saint-Petersburg: Higher religious and philosophical school Publ., 302 p.
Holier, D. (1995). From beyond Hegel to Nietzsche’s absence. On Bataille: Critical Essays, ed. by L. Boldt-Irons. Albany, SUNY Press., pp. 61–78.
Levinas, E. (2009). O Morise Blansho [About Maurice Blanchot]. Saint-Petersburg: Machina Publ., 118 p.
Losev, A.F. and Takho-Godi, A.A. (2005). Platon. Aristotel’ [Plato. Aristotle]. Moscow: Molodaya gvardiya Publ., 392 p.
Motroshilova, N.V. (1991). Drama zhizni, idey i grekhopadeniya Martina Haydeggera [Drama of life, ideas and falls of Martin Heidegger]. Filosofiya Martina Haydeggera i sovremennost’ [The philosophy of Martin Heidegger and modernity]. Moscow: Nauka Publ., pp. 3–53.
Nietzsche, F. (1990). ECCE HOMO. Kak stanovyatsya sami soboy [Ecce Homo: how one becomes what one is]. Sochineniya: v 2 t. [Works in 2 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., vol. 2, pp. 693–769.
Ortega y Gasset, J. (2000). Istoriya kak sistema [History as a system]. Izbrannye trudy [Selected works]. Moscow: Ves’ mir Publ., pp. 437–479.
Ortega y Gasset, J. (2008). Vosstanie mass. Degumanizatsiya iskusstva. Beskhrebetnaya Ispaniya [Rise of the masses. Dehumanization of art. Spineless Spain]. Moscow: AST Publ., 352 p.
Osminskaya, N. (2004). Moris Blansho: opyt kritiki kak literaturnyy opyt (Kollokvium «Moris Blansho: neumolknuvshiy golos», RGGU, Moskva, 20 fevralya 2004 g.) [Maurice Blanchot: The experience of criticism as a literary experience (Colloquium «Maurice Blanchot: a unresponsive voice», RSHU, Moscow, February 20, 2004)]. Novoe literaturnoe obozrenie [New Literary Observer]. No. 66. Available at: http://www.zh-zal.ru/nlo/2004/66/os34.html (accessed 17.04.2019).
Radtsig, S.I. (1982). Istoriya drevnegrecheskoy literatury: uchebnik [History of Ancient Greek literature: a textbook]. Moscow: Vysshaya Shkola Publ., 487 p.
Solov’yev, V.S. (1988). Zhiznennaya drama Platona [The life drama of Plato]. Sochineniya: v 2 t. [Works: in 2 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., 822 p.
Tsibulya, A. (2015). Veschi ne zapomnili svoikh imen [Things do not remember their names]. Novoe literaturnoye obozrenie [New Literary Observer]. No. 3(133). Available at: http://www.zh-zal.ru/nlo/2015/3/27cti.html (accessed 22.04.2019).
Vayzer, T.V. (2013). Voobrazhaya intersub’ektivnost’ v transgressivnom soobschestve Zhorzha Bataya [Imaginary intersubjectivity in Georges Bataille’s transgressive community]. Artilul’t [Articult]. No. 10(2), pp. 63–74.
Vorozhikhina, K.V. (2015). Nitsshe vo Frantsii: konflikt pervykh interpretatsiy [Nietzsche in France: a conflict of the early interpretations]. Filosofskiy zhurnal [Philosophy Journal]. Vol. 8, no. 1, pp. 88–94.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.