A psychosemantical study of the representations and attitudes of schoolchildren and students of the perm sity and the perm territory

Psychology «Problems of psychosemantics in modern psychology» (special issue)

Authors

  • Vadim G. Afanasyev HB Assistance, ofc. 13N, 12, Mikhailov str., Saint Petersburg, 195009, Russia
  • Igor L. Solomin HB Assistance, ofc. 13N, 12, Mikhailov str., Saint Petersburg, 195009, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-566-578

Keywords:

psychosemantics, psychodiagnostics, motivation, attitude, ideas, individual and group consciousness, schoolchildren,, students

Abstract

The study was carried out in 2017 by order of the Ministry of Education and Science of the Perm Territory as part of the task of early detection of schoolchildren and students prone to the use of narcotic and psychotropic substances. Using the methodology of psychosemantic express diagnostics of motivation based on the Express computer program, 56,317 students from the city of Perm and the Perm Territory were examined. Most respondents were characterized by a fairly high level of emotional well-being, a wide range of interests, satisfaction of leading needs, a high level of self-esteem, an optimistic attitude towards the future, a positive attitude towards their family, a low level of educational motivation and a lack of interest in educational activities, a negative attitude towards drugs, risk and death.However, 7% of schoolchildren demonstrated the most positive attitude and interest in drugs, 5% of the schoolchildren characterized the topic of death as highly attractive for them, and 15% of schoolchildren feel a desire for risk and thrills. A correlation was found between indicators of general emotional distress, negative attitude to learning, positive attitude to drugs, risk and death. As a result of the least squares fit of the regression, it was found that the indicators of drug attractiveness, risk and death are directly proportional to the square of the indicator of general emotional distress. The method of psychosemantic express diagnostics of motivation makes it possible to differentiate test subjects by the content and level of emotional relationships and to identify risk groups of schoolchildren and students characterized by an increased interest in drugs and death and a desire for risky behavior. 

Author Biographies

Vadim G. Afanasyev, HB Assistance, ofc. 13N, 12, Mikhailov str., Saint Petersburg, 195009, Russia

managing partner

Igor L. Solomin, HB Assistance, ofc. 13N, 12, Mikhailov str., Saint Petersburg, 195009, Russia

Ph.D. in Psychology, scientific consultant

References

Афанасьев В.Г., Соломин И.Л., Соломина Л.Ю. Психосемантическое исследование мотивации спортсменов высокой квалификации // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2019. Т. 14, № 2, С. 83–88. DOI: https://doi.org/10.14526/2070-4798-2019-14-2-83-88

Афанасьев В.Г., Соломин И.Л. Психосемантическое исследование отношения к наркотикам учащихся Московской области // Социальное поведение. Риски. Безопасность личности и социума: сб. ст. II Междунар. Конгресса девиантологов «Девиантологический нарратив XXI века: Социальное поведение. Риски. Безопасность личности и социума» (19–20 декабря 2020 г.) / под ред. Ю.А. Клейберга. Лондон; Тверь: Академия образования Великобритании, 2021. С. 63–72.

Кожевникова О.В., Вьюжанина С.А. Психосемантика. Метод семантического дифференциала: учеб.-метод. пособие. Ижевск: Изд. центр «Удмуртский университет», 2016. 120 с.

Петренко В.Ф. Введение в экспериментальную психосемантику: исследование форм репрезентации в обыденном сознании. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983. 177 с.

Петренко В.Ф. Многомерное сознание: психосемантическая парадигма. М.: Новый хронограф, 2010. 440 с.

Смирнов А.Д., Соломин И.Л. Психосемантическое исследование самосознания и политического сознания студентов // Транспорт: проблемы, идеи, перспективы (Неделя науки – 2013): матер. LXXIII всерос. науч.-техн. конф. студентов, аспирантов и молодых ученых (Санкт-Петербург, 1–19 апреля 2013 г.) / под ред. Т.С. Титовой. СПб.: ПГУПС, 2013. С. 221–223.

Соломин И.Л. Использование методики цветовых метафор для диагностики структуры эмоциональных отношений школьников // Педагогическая диагностика. 2015. № 2 . С. 75–86.

Соломин И.Л. Особенности интеллекта, личности и мотивации студентов транспортного вуза // Психологические факторы обеспечения безопасности и надежности эргатических систем / под ред. Е.Ф. Ященко, И.Л. Соломина. СПб.: ЭЛВИ-Принт, 2019. С. 158–185.

Соломин И.Л. Практикум по психодиагностике. Психосемантические методы: учеб.-метод. пособие. СПб.: ПГУПС, 2013. 96 с.

Соломин И.Л. Психосемантическая диагностика скрытой мотивации: метод. руководство. СПб.: ИМАТОН, 2001. 112 c.

Соломин И.Л. Современные методы психологической экспресс-диагностики и профессионального консультирования. СПб.: Речь, 2006. 280 с.

Соломин И.Л., Цзян Н. Кросскультурное исследование мотивационной сферы личности китайских и российских студентов // Карминские чтения: матер. Всерос. науч. конф. «Актуальные проблемы философии, культурологии, психологии, конфликтологии, образования» (Санкт-Петербург, 10–11 ноября 2015 г.). СПб.: ПГУПС, 2015. С. 79–88.

Шмелев А.Г. Введение в экспериментальную психосемантику: теоретико-методологические основания и психодиагностические возможности. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983. 158 с.

Эткинд А.М. Цветовой тест отношений: методические рекомендации. Л.: Ленингр. науч.-исслед. психоневрологический ин-т им. В.М. Бехтерева, 1985. 18 с.

Ященко Е.Ф., Соломин И.Л. Психосемантическое исследование мотивационно-эмоциональной сферы личности и предрасположенности к девиантному и экстремистскому поведению студентов вуза // Общество: социология, психология, педагогика. 2022. № 1(93). С. 118–122. DOI: https://doi.org/10.24158/spp.2022.1.14

References

Afanas’ev, V.G., Solomin, I.L. and Solomina, L.Yu. (2019). [Psychosemantic study of highly-qualified athletes’ motivation]. Pedagogiko-psikhologicheskie i mediko-biologicheskie problemy fizicheskoy kul’tury i sporta [The Russian Journal of Physical Education and Sport]. Vol. 14, no. 2, p. 83–88. DOI: https://doi.org/10.14526/2070-4798-2019-14-2-83-88

Afanas’ev, V.G. and Solomin, I.L. (2021). [Psychosemantic study of the attitude towards drugs of students in the Moscow region]. Sotsial’noe povedenie. Riski. Bezopasnost’ lichnosti i sotsiuma: sbornik statey II Mezhdunarodnogo Kongressa deviantologov «Deviantologicheskiy narrativ XXI veka: Sotsial’noe povedenie. Riski. Bezopasnost’ lichnosti i sotsiuma» (19–20 dekabrya 2020 g.) [Social Behavior. Risks. Personal and Social Security: proceedings of the 2th International Congress of Deviantologists «The Deviantological Narrative of the 21st Century: Social Behavior. Risks. Security of the individual and society» (December 19–20,

]. London, Tver: Academy of Education of Great Britain Publ., pp. 63–72.

Etkind, A.M. (1985). Tsvetovoy test otnosheniy: metodicheskie rekomendatsii [Color test of relationships: guidelines]. Leningrad: LRPI named after V.M. Bekhterev Publ., 18 p.

Kozhevnikova, O.V. and V’yuzhanina, S.A. (2016). Psikhosemantika. Metod semanticheskogo differentsiala[Psychosemantics. Semantic differential technique]. Izhevsk: Udmurt University Publ., 120 p.

Petrenko, V.F. (1983). Vvedenie v eksperimental’nuyu psikhosemantiku: issledovanie form reprezentatsii v obydennom soznanii [Introduction to experimental psychosemantics: a study of forms of representation in ordinary consciousness]. Moscow: MSU Publ., 177 p.

Petrenko, V.F. (2010). Mnogomernoe soznanie: psikhosemanticheskaya paradigma [Multidimensional consciousness: psychosemantic paradigm]. Moscow: Novyy Khronograf Publ., 440 p.

Smirnov, A.D. and Solomin, I.L (2013). [Psychosemantic study of self-consciousness and political consciousness of student].Transport: problemy, idei, perspektivy (Nedelya nauki – 2013): materialy LXXIII vserossiyskoy nauchno-tekhnicheskoy konferentsii studentov,aspirantov i molodykh uchenykh (Sankt-Peterburg, 1–19 aprelya 2013 g.) [Transport: Problems, Ideas, Prospects (Science Week – 2013). Proceedings of the 73rd All-Russian Scientific and Technical Conference of Students, Postgraduates and Young Scientists (St. Petersburg, April 1–19, 2013)]. St. Petersburg: PGUPS Publ., pp. 221–223.

Solomin, I.L. (2001). Psikhosemanticheskaya diagnostika skrytoy motivatsii. Metodicheskoe rukovodstvo[Psychosemantic diagnostics of hidden motivation. Methodical guidance]. St. Petersburg: IMATON Publ., 112 p.

Solomin, I.L. (2006). Sovremennye metody psikhologicheskoy ekspress-diagnostiki i professi-onal’nogo konsul’tirovaniya [Modern methods of psychological express diagnostics and professional counseling]. St. Petersburg: Rech’ Publ., 280 p.

Solomin, I.L. (2013). Praktikum po psikhodiagnostike. Psikhosemanticheskie metody [Workshop on psychodiagnostics.psychosemantic methods]. St. Petersburg: PGUPS Publ., 96 p.

Solomin I.L (2015). [Using the method of color metaphors for diagnosing the structure of emotional relations of schoolchildren].Pedagogicheskaya diagnostika [Pedagogical Diagnostics]. No. 2, pp. 75–86.

Solomin, I.L. (2019). [Features of intelligence, personality and motivation of students of a transport university]. Psikhologicheskiefaktory obespecheniya bezopasnosti i nadezhnosti ergaticheskikh system, pod red. E.F. Yaschenko, I.L. Solomina [E.F. Yaschenko, I.L. Solomina (eds.) Psychological factors for ensuring the safety and reliability of ergatic systems]. St. Petersburg: ELVI-Print Publ., pp. 158–185.

Solomin, I.L. and Jiang, N. (2015). [Cross-cultural study of the motivational sphere of the personality of Chinese and Russian students]. Karminskie chteniya: materialy Vserossiyskoy nauchnoy konferentsii «Aktual’nye problemy filosofii, kul’turologii, psikhologii,

konfliktologii, obrazovaniya» (Sankt-Peterburg, 10–11 noyabrya 2015 g.) [Karmin Readings: Proceedings of the All-Russian Scientific Conference «Actual Problems of Philosophy, Cultural Studies, Psychology, Conflictology, Education», St. Petersburg, November 10–11, 2015]. St. Petersburg: PGUPS Publ., pp. 79–88.

Shmelev, A.G. (1983). Vvedenie v eksperimental’nuyu psikhosemantiku: teoretikometodologicheskie osnovaniya ipsikhodiagnosticheskie vozmozhnosti [Introduction to experimental psychosemantics: theoretical and methodological foundations and psychodiagnostic possibilities]. Moscow: MSU Publ., 158 p.

Yaschenko, E.F. and Solomin, I.L. (2022). [Psychosemantic study of motivational-emotional sphere of personality and predispositionto deviant and extremist behavior of students]. Obschestvo: sotsiologiya, psikhologiya, pedagogika [Society: Sociology, Psychology,Pedagogics]. No. 1(93), pp. 118–122. DOI: https://doi.org/10.24158/spp.2022.1.14

Published

2022-12-01

Issue

Section

Статьи