Who needs this philosophy today? Part 1. Why there is some doubt about the need to teach philosophy in Russian universities

PHILOSOPHY

Authors

  • Lyeva A. Musayelyan Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-1-78-90

Keywords:

philosophy and social reality, crisis of civilization, intellectual crisis of modern society, human depersonalization, desubjectivization of social individuals, postmodernism

Abstract

Culture is a synthetic characteristic of the level of development of human essence, manifested in human activity and the results of this activity, which include philosophy. However, philosophy is not an «ordinary» component of culture, it is «the quintessence of human culture» (Marx). The complexity of understanding a person as a universal social being and the versatility of his activities are the factors that determine the discussions in the interpretation of the essence of philosophy, its tasks, functions, and role in public life. According to the well-known definition of Hegel, philosophy is an epoch expressed in thoughts. To know an era or a particular society, it is necessary to study and understand their philosophy since it is an indicator of the state the existing social reality is in. The historical process is an expression of the developing human essence, which is also manifested in the development of philosophy itself. However, this process is of a contradictory, heterogeneous character, with powerful upsurges alternating with crises, which are also felt in philosophy itself. On the other hand, the state of philosophy is not a simple mirror reflection of the nature of the processes taking place in social reality. Here, as history shows, there is a mutual conditioning. Philosophy can contribute to the deepening of crisis tendencies in public life, but it can also help bring society out of a deep crisis and even change the vector of its historical movement.

Author Biography

Lyeva A. Musayelyan, Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Doctor of Philosophy, Docent,Head of the Department of PhilosophyPerm State University

References

Бодрийяр Ж. В тени молчаливого большинства, или Конец социального. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2000. 96 с.

Бодрийяр Ж. Симулякры и симуляция. М.: Изд. дом «Постум», 2015. 240 с.

Бубенцова К. Философия как практика создания концептов // Делёз Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? М.: Ин-т эксперим. социологии; СПб.: Алетейя, 1998. С. 4–5.

Гильдебранд Д. фон. Что такое философия? СПб.: Алетейя, 1997. 373 с.

Главацкий М.Е. «Философский пароход»: год 1922-й. Историографические этюды. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2002. 224 с.

Гобозов И.А. Глобализация и примитивизация общества // Философия и общество. 2009. № 2(54). С. 5–19.

Гобозов И.А. Интеллектуальный кризис общества // Философия и общество. 2010. № 3(59). С. 5–21.

Гобозов И.А. Куда катится философия?! От поиска истины к постмодернистскому трепу. М.: Издатель Савин С.А., 2005. 202 с.

Грэхэм Л.Р. Естествознание, философия и науки о человеческом поведении в Советском Союзе. М.: Политиздат, 1991. 480 с.

Губанов Н.И. Нищета философии постмодернизма // Философия и общество. 2007. № 1(45). С. 54–68.

Делёз Ж. О философии // Делёз Ж. Переговоры. 1972–1990. СПб.: Наука, 2004. С. 176–202.

Делёз Ж., Гваттари Ф. Беседа об «Анти-Эдипе» // Делёз Ж. Переговоры. 1972–1990. СПб.: Наука, 2004. С. 25–40.

Делёз Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? М.: Ин-т эксперим. социологии; СПб.: Алетейя, 1998. 288 с.

Деррида Ж. Письмо японскому другу // Вопросы философии. 1992. № 4. С. 53–57.

Каменский З.А. Философия как наука: классическая традиция и современные споры. М.: Наука, 1995. 175 с.

Капица С.П. Предисловие к переводу книги «Интеллектуальные уловки» Алана Сокала и Жана Брикмона // Сокaл А., Брикмон Ж. Интеллектуальные уловки. Критика современной философии постмодерна. М.: Дом интеллект. книги, 2002. С. 6–8.

Лекторский В.А. Зачем нужна сегодня философия // Вопросы философии. 2017. № 7. С. 140–143.

Лившиц Р.Л. Философский урок «Философского парохода» // Новые идеи в философии. 2020. Вып. 7(28). С. 207–216.

Лихачев Д.С. Заметки и наблюдения. Из записных книжек разных лет. СПб.: Азбука, 2018. 448 с.

Малинов А.В., Троицкий С.А. Русская философия под запретом (к 90-летию «философского парохода») // Новое литературное обозрение. 2013. № 1(119). С. 53–66.

Мамардашвили М.К. Быть философом — это судьба // Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию. 2-е изд., изм. и доп. М.: Прогресс; Культура, 1992. С. 27–40.

Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию // Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию. 2-е изд., изм. и доп. М.: Прогресс; Культура, 1992. С. 14–26.

Маркс К. Экономические рукописи 1857–1859 годов // Маркс К., Энгельс Ф. Соч.: в 50 т. 2-е изд. М.: Политиздат, 1968. Т. 46, ч. 1. С. 3–510.

Межуев В.И. Философия в современной культуре // Философский журнал. 2008. № 1. С. 14–23.

Межуев В.И. Философия как идеология // Философский журнал. 2017. Т. 10, № 4. С. 171–180. DOI: https://doi.org/10.21146/2072-0726-2017-10-4-171-180

Миронов В.В. Философия и метаморфозы культуры. М.: Соврем. тетради, 2005. 424 с.

Момджян К.Х. Возвращаясь к поиску истин: еще раз о состоянии современной социальной философии // Вопросы философии. 2021. № 2. C. 29–41. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2021-2-29-41

Мусаелян Л.А. Исторический процесс и глобализация / Перм. гос. нац. иссл. ун-т. Пермь, 2016. 128 с.

Мусаелян Л.А. К вопросу о научности философии // Новые идеи в философии: межвуз. сб. науч. тр. Пермь, 2000. Вып. 9. С. 196–205.

Никитенко А.В. Дневник: в 3 т. Т. 1: 1826–1857. М.: Гослитиздат, 1955. 543 с.

Никифоров А.Л. Является ли философия наукой? // Философские науки. 1989. № 6. С. 52–62.

Ойзерман Т.И. Проблемы историко-философской науки. 2-е изд. М.: Мысль, 1982. 301 с.

Отклики на статью А.Л. Никифорова «Является ли философия наукой?» // Философские науки. 1989. № 12. С. 69–79.

Отклики на статью А.Л. Никифорова «Является ли философия наукой?» // Философские науки. 1990. № 1. С. 82–87.

Отклики на статью А.Л. Никифорова «Является ли философия наукой?» // Философские науки. 1990. № 2. С. 64–71.

Отклики на статью А.Л. Никифорова «Является ли философия наукой?» // Философские науки. 1990. № 3. С. 102–110.

Ратников В.П. Постмодернизм: истоки, становление, сущность // Философия и общество. 2002. № 4(29). С. 120–132.

Рорти Р., Ваттимо Дж., Забала С. Каково будущее религии после метафизики? // Логос. 2008. № 4(67). С. 93–110.

Сокaл А., Брикмон Ж. Интеллектуальные уловки. Критика современной философии постмодерна. М.: Дом интеллект. книги, 2002. 248 с.

Фромм Э. Иметь или быть? // Фромм Э. Величие и ограниченность теории Фрейда. М.: АСТ, 2000. C. 185–437.

References

Baudrillard, J. (2000). V teni molchalivogo bol’shinstva, ili Konets sotsial’nogo [In the shadow of the silent majorities, or, the end of the social]. Ekaterinburg: UrSU Publ., 96 p.

Baudrillard, J. (2015). Simulyakry i simulyatsiya [Simulacra and simulation]. Moscow: Postum Publ., 240 p.

Bubentsova, K. (1998). [Philosophy as the practice of creating concepts]. Deleuze J., Guattari F. Chto takoe filosofiya?[Deleuze J., Guattari F. What is philosophy?]. Moscow: IEP Publ., St. Petersburg: Aleteyya Publ., pp. 4–5.

Deleuze, J. (2004). [About philosophy]. Deleuze J. Peregovory. 1972–1990 [Deleuze J. Negotiations. 1972–1990]. St. Petersburg: Nauka Publ., pp. 176–202.

Deleuze, J. and Guattari, F. (1998). Chto takoe filosofiya? [What is philosophy?]. Moscow: IES Publ., St. Petersburg: Aleteyya Publ., 288 p.

Deleuze, J. and Guattari F. (2004). [Discourse on «Anti-Oedipus»]. Deleuze J. Peregovory. 1972–1990 [Deleuze J. Negotiations. 1972–1990]. St. Petersburg: Nauka Publ., pp. 25–40.

Derrida, J. (1992). Pis’mo yaponskomu drugu [Letter to a Japanese friend].Voprosy Filosofii. No. 4, pp. 53–57.

Fromm, E. (2000). [To have or to be?]. Fromm E. Velichie i ogranichennost’ teorii Freyda [Greatness and limitations of Freud’s thought]. Moscow: AST Publ., pp. 185–437.

Glavatskiy, M.E. (2002). «Filosofskiy parokhod»: god 1922-y. Istoriograficheskie trudy [«Philosophical steamboat»: the year 1922: Historiographic studies]. Ekaterinburg: UrSU Publ., 224 p.

Gobozov, I.A. (2005). Kuda katitsya filosofiya?! Ot poiska istiny k postmodernistskomu trepu [Who needs such philosophy? From the search for truth to postmodernism chatter]. Moscow: Savin S.A. Publ., 202 p.

Gobozov, I.A. (2009). [Globalization and primitivization of society]. Filosofiya i obschestvo [Philosophy and Society]. No. 2(54), pp. 5–19.

Gobozov, I.A. (2010). [Intellectual crisis of society]. Filosofiya i obschestvo [Philosophy and Society]. No. 3(59), pp. 5–21.

Graham, L.R. (1991). Estestvoznanie, filosofiya i nauki o chelovecheskom povedenii v Sovetskom Soyuze [Science, philosophy, and human behavior in the Soviet Union]. Moscow: Politizdat Publ., 480 p.

Gubanov, N.I. (2007). [The poverty of the philosophy of postmodernism]. Filosofiya i obschestvo [Philosophy and Society]. No. 1(45), pp. 54–68.

Hildebrand, D. fon (1997). Chto takoe filosofiya? [What is philosophy?]. St. Petersburg: Aleteyya Publ., 373 p.

Kamenskiy, Z.A. (1995). Filosofiya kak nauka: klassicheskaya traditsiya i sovremennye spory [Philosophy as a science: classical tradition and modern disputes]. Moscow: Nauka Publ., 175 p.

Kapitsa, S.P. (2002). [Foreword to the translation of the book «Intellectual Tricks» by Alan Sokal and Jean Bricmont]. Sokal A., Brikmon Zh. Intellektual’nye ulovki. Kritika sovremennoy filosofii postmoderna [Sokal A., Brickmon J. Intellectual tricks.Criticism of modern postmodern philosophy]. Moscow: Dom Intellektual’noy Knigi Publ., pp. 6–8.

Lektorskiy, V.A. (2017). [Why is philosophy needed today?]. Voprosy Filosofii. No. 7, pp. 140–143.

Likhachev, D.S. (2018). Zametki i nablyudeniya. Iz zapisnykh knizhek raznykh let [Notes and observations. From notebooks of different years]. St. Petersburg: Azbuka Publ., 448 p.

Livshits, R.L. (2020). [Philosophical lesson «Philosophical ship»]. Novye idei v filosofii [New Ideas in Philosophy]. Iss. 7(28), pp. 207–216.

Malinov, A.V. and Troitskiy, S.A. (2013). [Russian philosophy banned (to the 90th anniversary of the «Philosophical Steamboat»)]. Novoe literaturnoe obozrenie [New Literary Review]. No. 1(119), pp. 53–66.

Mamardashvili, M.K. (1992). [On understanding philosophy]. Mamardashvili M.K. Kak ya ponimayu filosofiyu[Mamardashvili M.K. On understanding philosophy]. Moscow: Progress Publ., Kul’tura Publ., pp. 14–26.

Mamardashvili, M.K. (1992). [To be a philosopher is fate]. Mamardashvili M.K. Kak ya ponimayu filosofiyu[Mamardashvili M.K. On understanding philosophy]. Moscow: Progress Publ., Kul’tura Publ., pp. 27–40.

Marx, K. (1968). [Economic Manuscripts 1857–1859]. Marks K., Engels F. Sochineniya: v 50 t. [Marx K., Engels F. Works: in 50 vols.]. Moscow: Politizdat Publ.,Vol. 46, pt. 1, pp. 3–510.

Mezhuev, V.I. (2008). [Philosophy in modern culture]. Filosofskiy zhurnal [Philosophy Journal]. No. 1, pp. 14–23.

Mezhuev, V.I. (2017). [Philosophy as an ideology]. Filosofskiy zhurnal [Philosophy Journal]. Vol. 10, no. 4, pp. 171–180. DOI: https://doi.org/10.21146/2072-0726-2017-10-4-171-180

Mironov, V.V. (2005). Filosofiya i metamorfozy kul’tury [Philosophy and metamorphoses of culture]. Moscow: SovremennyeTetradi Publ., 424 p.

Momdzhyan, K.Kh. (2021). [Returning to the search for truth: once again on the status of contemporary social philosophy]. Voprosy filosofii. No. 2, pp. 29–41. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2021-2-29-41

Musaelyan, L.A. (2000). [To the question of the scientific nature of philosophy]. Novye idei v filosofii: sbornik nauch. trudov[New Ideas in Philosophy: collect. of scientific works]. Perm, iss. 9, pp. 196–205.

Musaelyan, L.A. (2016). Istoricheskiy protsess i globalizatsiya [Historical process and globalization]. Perm: PSU Publ., 128 p.

Nikiforov, A.L. (1989). [Is philosophy a science?]. Filosofskie nauki [Russian Journal of Philosophical Sciences]. No. 6, pp. 52–62.

Nikitenko, A.V. (1955). Dnevnik: v 3 t. T. 1: 1826–1857 [Diary: in 3 vols. Vol. 1: 1826–1857]. Moscow: Goslitizdat Publ., 543 p.

Oizerman, T.I. (1982). Problemy istoriko-filosofskoy nauki [Problems of historical and philosophical science]. Moscow: Mysl’ Publ., 301 p.

Otkliki na stat’yu A.L. Nikiforova «Yavlyaetsya li filosofiya naukoy?» [Responses to the article by A.L. Nikiforova «Is philosophy a science?»] (1989). Filosofskie nauki [Russian Journal of Philosophical Sciences]. No. 12, pp. 69–79.

Otkliki na stat’yu A.L. Nikiforova «Yavlyaetsya li filosofiya naukoy?» [Responses to the article by A.L. Nikiforova «Is philosophy a science?»] (1990). Filosofskie nauki [Russian Journal of Philosophical Sciences]. No. 1, pp. 82–87.

Otkliki na stat’yu A.L. Nikiforova «Yavlyaetsya li filosofiya naukoy?» [Responses to the article by A.L. Nikiforova «Is philosophy a science?»] (1990). Filosofskie nauki [Russian Journal of Philosophical Sciences].No. 2, pp. 64–71.

Otkliki na stat’yu A.L. Nikiforova «Yavlyaetsya li filosofiya naukoy?» [Responses to the article by A.L. Nikiforova «Is philosophy a science?»] (1990). Filosofskie nauki [Russian Journal of Philosophical Sciences].No. 3, pp. 102–110.

Ratnikov, V.P. (2002). [Postmodernism: origins, formation, essence]. Filosofiya i obschestvo [Philosophy and Society]. No. 4(29), pp. 120–132.

Rorti, R., Vattimo, Dzh. and Zabala, S. (2008). [What is the future of religion after metaphysics?]. Logos. No. 4(67), pp. 93–110.

Sokal, A. and Brikmon, Zh. (2002). Intellektual’nye ulovki. Kritika sovremennoy filosofii postmoderna [Intellectual tricks. Criticism of modern postmodern philosophy]. Moscow: Dom Intellektual’noy Knigi Publ., 248 p.

Published

2022-03-30

Issue

Section

Статьи