Academic performance as factor of knowledge in cultural domains and inclinations in type of vocation

Psychology

Authors

  • C.V. Dudorova Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Keywords:

academic performance, cultural potentials, inclination in type of vocation

Abstract

Consideration in complex relation of the academic performance, knowledge in cultural domains (cultural potentials), inclinations in type of vocation. Participants were 166 undergraduates at Perm Teachers Training University. Academic performance was measured by scores obtained on exams. Сultural potentials were measured using the «Culture in your life» inventory» [8], inclination in type of vocation were measured using the of the «Differential-diagnostic questionnaire» [6]. Data obtained by correlation analysis demonstrated that, with growth academic performance cultural potentials in domains gnostic and literature, and inclination in type of vocation «human — artistic image» growth, а inclination in type of vocation «human — technique» — lower. On results of the structural modeling were demonstrated what academic performance maybe by factor growth of cultural potentials in domains gnostic and inclination in type of vocation «human — artistic image».

References

Голубева Э. А. Опыт комплексного исследования учащихся в связи с некоторыми проблемами дифференциации обучения // Вопр. психол. 1991. № 2. С. 132−140.

Дорфман Л. Я. Конструкт «Я» и культурные потенциалы личности // Визуальная культура ХХ века и проблемы современного образования / под ред. Т. И. Гадаловой, Р. Д. Зобачевой и др. Пермь, 1999. С. 299–307.

Дружинин В. Н. Интеллект и продуктивность деятельности: модель «интеллектуального диапазона» // Психол. журн. 1998. Т. 19, № 2. С. 61– 71.

Дудорова Е. В. Культурные потенциалы, интеллект и склонность к типу профессии // Интегральная индивидуальность, Я–концепция, личность / под ред. Л. Я. Дорфмана. М.: Смысл, 2004. С. 179–201.

Дудорова Е. В. Интеллект как процесс и знание в области культуры: когнитивные, личностномотивационные и продуктивные аспекты: автореф. дис. … канд. психол. наук. Перм. гос. ун-т. Пермь, 2005. 22 с.

Климов Е. А. Как выбирать профессию: книга для учащихся старших классов средней школы. М.: МГУ, 1990. 158 с.

Климов Е. А. Образ мира в разнотипных профессиях. М.: МГУ, 1995. 224 с.

Петров В. М. Анкета «Ваша жизнь и культура». М., 1998. 15 с.

Петров В. М. Математика и социальные процессы: гиперболические распределения и их применение. М.: Знание, 1980. 64 с.

Печенков В. В. Проблемы индивидуальности общие и специально человеческие типы ВНД // Cпособности. К 100-летию со дня рождения Б. М. Теплова / отв. ред. Э. А. Голубева. Дубна: Феникс, 1997. С. 189219.

Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. СПб.: Питер, 2002. 272 с.

Broadbent, D. E., Fitzgerald, P., & Broadbent, M. H. P. (1986). Implicit and explicit knowledge in the control of complex systems // British Journal of Psychology. 77. 33–50.

Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Romer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance // Psychological Review. 100. 363–406.

Hunter, J. E. (1983). A causal analysis of cognitive ability, job knowledge, job performance, and supervisor ratings // In F. Landy, S. Zedeck, & J. Cleveland (Eds.), Performance measurement and theory (p. 257–266). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Ree, M. J., Carretta, T. R., & Teachout, M. S. (1995). Role of ability and prior job knowledge in complex training performance // Journal of Applied Psychology. 80. 6. 721–730.

Rouse, W. B., & Morris, N. M. (1986). On looking into the black box: Prospects and limits in the search for mental models // Psychological Bulletin. 100. 349–363.

Published

2010-06-30

Issue

Section

Статьи