Cultural-informativ space of childhood: risks and resourses of social pronektion

Sociology

Authors

  • Alexandra G. Filipova Komsomolsk-on-Amur State Technical University; 27, Lenin av., Komsomolsk-on-Amur, 681013, Russia

Keywords:

social protection of the childhood, risks, resources, cultural information space, television, radio, periodicals, Internet

Abstract

Organization of cultural-informative space of childhood is examined as a co-factor of social protection. Three methods of child’s cultural space organization are analyzed: a selection of areas of childhood in the space for adults is created by the state or private companies and a creation of space for children. Risks and resources of cultural-informative space are probed. Risks are subdivided into connected with the activity (administrative, organizational) and connected with the content (social-psychological risks). Resources are presented from position of age-dependent stratification of childhood. Two ways of children protection in media space are selected — risk’s isolation and media education.

References

Абраменкова В.В. Социальная психология детства: учеб. пособие. М.: ПЕР СЭ, 2008. 432 с.

Березкина О.П. Социально-психологическое воздействие СМИ: учеб. пособие. М.: Академия, 2009. 240 с.

Дети в России. 2009: стат.сб. / ЮНИСЕФ, Росстат. М.: ИИЦ «Статистика России», 2009. 121 с.

Детский интернет. URL: http://skylink.ru/pages/article.aspx?id=48710&r=77 (дата обращения: 20.10.2011).

Дмитриевский В. Детский театр — время испытаний // Дети и культура / отв. ред. Б.Ю. Сорочкин. М.: КомКнига, 2007. С. 98–113.

Докучаев И.И. Глобальный перформанс: Контуры культуры ХХI века // Вопросы культурологии. 2011. № 12. С. 4–10.

Зайцев С. У российских игрушек появился собственный «знак качества». URL: http://www.aif.ru/money/article/41912 (дата обращения: 10.10.2011).

Залесcкий П. Телевизор — лучший друг // Известия. 2003. 2 июня. С. 14. URL: www/izvestia.ru/media/article34471 (дата обращения: 10.10.2011).

Отраслевой доклад «Телевидение в России. Состояние, тенденции и перспективы развития». М., 2011. URL: http://www.fapmc.ru/magnoliaPublic/dmsstatic/86ddd2b5-fc49-4db5-ba59-93c13f05e218.pdf (дата обращения: 20.10.2011).

Проблемы детпрома. В Госдуме обсудили ситуацию в отечественной «игрушечной» промышленности. URL: http://www.upakovano.ru/articles/3597 (дата обращения: 20.10.2011).

Рекомендации «круглого стола» на тему «Совершенствование законодательства по поддержке отечественных производителей детской игровой продукции и иных товаров для детей» (утверждены решением Комитета по вопросам семьи, женщин и детей ГД РФ от 30.06.2009. № 3.6–12/55). URL: www.familycommittee.ru/recomendacii_005.html (дата обращения: 15.01.2012).

Собкин В.С., Хлебникова М.В., Грачева А.М. Насилие и эротика на российском экране: опыт контент-анализа телевизионных трансляций // Образование и информационная культура. Социологические аспекты. Труды по социологии образования. Т. V, вып. VII. / под ред. B.C. Собкина. М.: Центр социологии образования РАО, 2000. 462 с.

Федеральная целевая программа «Культура России». URL: http://fcpkultura.ru (дата обращения: 10.11.2011).

Чудинова В.П. Детское чтение. Негативные последствия развития медиасреды // Дети и культура / отв. ред. Б.Ю. Сорочкин. М.: КомКнига, 2007. С. 131–164.

Шариков А.В. Российское телевидение и проблема социальной ответственности СМИ. URL: http://edu.of.ru/attach/17/22433.pdf (дата обращения: 15.01.2012).

Шариков А.В., Чудинова В.П. Детское телевидение. Взгляд социолога // Дети и культура / отв. ред. Б.Ю. Сорочкин. М.: КомКнига, 2007. С. 58–85.

Published

2013-12-30