The concept of communicative environment in organization

Sociology

Authors

  • Ekaterina A. Balezina Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Keywords:

communication, communicative environment, informational environment

Abstract

This article describes concept of communicative environment, its properties and their types. The article provides an analysis of the concept from the perspective of different scientific fields. The focus of the paper, the author gives a sociological approach to the definition of communicative environment. On the basis of analyzing the types and the features of organizational communication environment, the article presents some recommendations to improve the communicative environment in organization.

Author Biography

Ekaterina A. Balezina, Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Assistant Department of Sociology

References

Билялова А.А. Рекламное коммуникативное пространство // Политическая лингвистика. 2009. № 30. С. 142–144. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/reklamnoekommunikativnoe-prostranstvo#ixzz3EoZaMUTt (дата обращения: 01.10.2014).

Грачёв В.И. Коммуникативное пространство современного арт-рынка // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. № 56. С. 198–203. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/kommunikativnoeprostranstvo-sovremennogo-artrynka#ixzz3EoVujuA4 (дата обращения: 01.10.2014).

Кривец А.П. Формирование коммуникативного пространства в диалоге власти и общества // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. Экономика. Информатика. 2009. Т. 10, № 7. С. 225–229.

Кривокора Е.И. Проблемы моделирования коммуникативного пространства // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 5: Экономика. 2013. № 1(115). C. 124–132.

Публичная политика как инструмент российского выбора // Секция № 11 III Всерос. конгресса политологов (28–29 апреля 2003 г.): сб. программ и тезисов. М., 2003. С. 78.

Свадьбина Т.В. Коммуникации в организациях: учеб.-метод. пособие. Н. Новгород.: Нижегород. регион. ин-т управления и экономики АПК, 1998. URL: http://upravlenie.fatal.ru/d12.html (дата обращения: 01.10.2014).

Соколова Н.Б. Проектирование и организация проекта-диалога в коммуникативном пространстве современного урока // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 2. С. 92–95. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/proektirovanie-iorganizatsiya-proekta-dialoga-vkommunikativnom-prostranstve-sovremennogouroka#ixzz3EoX6d4tz (дата обращения: 01.10.2014)

References

Bilyalova A.A. [Advertising communicative environment]. Politicheskaya lingvistika [Political linguistics]. 2009, no 30, pp. 142–144. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/reklamnoekommunikativnoe-prostranstvo#ixzz3EoZaMUTt (Accessed 01.10.2014). (In Russian).

Grachyov V.I. Kommunikativnoe prostranstvo sovremennogo art-rynka [Communictive environment of modern art-market]. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gercena [Herzen State Pedagogical University of Russia tidings]. 2008, no 56, pp. 198– 203. Available at: http://cyberleninka.ru/article/ n/kommunikativnoe-prostranstvo-sovremennogoart-rynka#ixzz3EoVujuA4 (Accessed 01.10.2014). (In Russian).

Krivets A.P. Formirovanie kommunikativnogo prostranstva v dialoge vlasti i obschestva [Formation of communicative space in the dialogue between administration and society]. Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Istoriya. Politologiya. Ekonomika. Informatika [Belgorod State University Scientific Bulletin. Series: History. Political science. Economics. Information technologies]. 2009, vol. 10, no 7, pp. 225–229. (In Russian).

Krivokora E.I. [Contemporary problems of formation of the organizational-economic mechanism of multifunctional agriculture]. Vestnik Adygejskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 5. Ekonomika [The Bulletin of Adyghe State University. Series 5: Economics]. 2013, no 1(115), pp. 124– 132. (In Russian).

[Public policy as an instrument of Russian choice]. Sbornik programm i tezisov uchastnikov sektsii № 11 III Vserossijskogo Kongressa politologov, 28–29 aprelya 2003. [Collection of programs and abstracts of participants of section 11 of III All-Russian Politology Congress, 28–29th of April, 2003]. Moscow, no editor, 2003, p. 78. (In Russian).

Svad’bina T.V. [Communication in organizations. Learning and teaching textbook]. Nizhny Novgorod, Nizhegorodsky Regional Institute of Management and Economics of agricultural sector Publ., 1998. Available at: http://upravlenie.fatal.ru/d12.html (Accessed 01.10.2014). (In Russian).

Sokolova N.B. [Design and organization of the project-dialogue in communicative setting of the modern lesson]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Tomsk State Pedagogical University Bulletin]. 2014, no 2, pp. 92–95. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/ proektirovanie-i-organizatsiya-proekta-dialoga-vkommunikativnom-prostranstve-sovremennogouroka#ixzz3EoX6d4tz (Accessed 01.10.2014). (In Russian).

Published

2014-12-30