Трансляция знания в управлении: к вопросу о постановке проблемы

Философия

Авторы

  • Николай Андреевич Соболев НИУ «Высшая школа экономики», 105066, Москва, ул.Старая Басманная, 21/4

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2016-1-52-56

Ключевые слова:

знание, трансляция знания, менеджмент знания, эпистемология, социальный конструкционизм

Аннотация

Исследование проблемы трансляции знания научной и философской мыслью претерпело значительные изменения. Если изначально акцент ставился на трансляцию знаний от индивида к индивиду, а позже в 60-егг. ХХв. — как между индивидами, так и между организациями, то в 90-егг. трансляция знания рассматривается уже как управленческий процесс. В настоящее время наиболее актуальным становится вопрос о том, что такое знание, трансляцией которого мы пытаемся управлять, и каковы его свойства. В рамках дисциплины, исследующей данный процесс — менеджмента знания, сформировались несколько подходов. Их отрицательной стороной является недостаточная обоснованность в выборе того или иного варианта ответа на вопрос, что такое знание. В настоящей работе утверждается, что для его решения необходимо обратиться к истокам менеджмента знания, лежащим в предметном поле эпистемологии. Выяснилось, что рассматриваемая дисциплина в своей основе опирается на теорию социального конструкционизма, поэтому в ней имплицитно воспроизводится подход к знанию, используемый в этой эпистемологической теории. Данный поход включает в себя такие свойства знания, как организационность, воплощённость, прагматичность, конструируемость. Трансляция знания в менеджменте рассматривается в рамках «подхода воплощённого знания», согласно которому любое знание всегда выражено в деятельности субъекта, и поэтому трансляция знания зависит от контекста самой деятельности, а успех данного процесса определяется тем, насколько переданное знание смогло быть воплощено.

Биография автора

Николай Андреевич Соболев , НИУ «Высшая школа экономики», 105066, Москва, ул.Старая Басманная, 21/4

аспирант школы философии

Библиографические ссылки

Backer T.E. Knowledge utilization. The third wave. Science Communication. 1991. Vol. 12, no 3. P. 225–240. (In English).

Berger P.L., Luckmann T. The social construction of reality: a treatise in the sociology of knowledge. N.Y.: Anchor Books, 1967. 219 p. (In English).

Demarest M. Understanding knowledge management. Long Range Planning. 1997. Vol. 30, no 3. P. 374–384. URL: http://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90250-8 (accessed 12.01.2016). (In English).

Easterby-Smith M., Crossan M., Nicolini D. Organizational Learning: Debates Past, Present And Future. Journal of Management Studies. 2000. Vol. 37, no 6. P. 783–796. URL: http://doi.org/10.1111/1467-6486.00203 (accessed 12.01.2016). (In English).

Jacobson N. Social Epistemology Theory for the “Fourth Wave” of Knowledge Transfer and Exchange Research. Science Communication. 2007. Vol. 29, no 1. P. 116–127. URL: http://doi.org/10.1177/1075547007305166 (accessed 12.01.2016). (In English).

Kull M.D. Stories of knowledge management: Exploring coherence in a community of practice. George Washington University. 2002. URL: http://amplifi.com/KMcourse/StoryofKM.pdf (accessed 12.01.2016). (In English).

Lambe P. The unacknowledged parentage of knowledge management. Journal of Knowledge Management. 2011. Vol. 15, no 2. P. 175–197. URL: http://doi.org/10.1108/13673271111119646 (accessed 12.01.2016). (In English).

Limone A., Bastias L.E. Autopoiesis and knowledge in the organization: Conceptual foundation for authentic Knowledge Management. Systems Research and Behavioral Science. 2006. Vol. 23, no 1. P. 39–49. URL: http://doi.org/10.1002/sres.745 (accessed 12.01.2016). (In English).

McAdam R., McCreedy S. (). A critique of knowledge management: using a social constructionist model. New Technology, Work and Employment. 2000. Vol. 15, no 2. P. 155–168. URL: http://doi.org/10.1111/1468-005X.00071 (accessed 12.01.2016). (In English).

Nonaka I., Takeuchi H. The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Boston: Oxford university press. 1995. URL: http://www.google.com/books?hl=ru&lr=&id=tmziBwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA3&dq=knowledge+creating+company&ots=pR6jJTXEyx&sig=

A7vcPVSXBZf8eq25jzwGyVwG2K4 (accessed 12.01.2016). (In English).

Schultze U., Stabell C. Knowing what you don’t know? Discourses and contradictions in knowledge management research. Journal of Management Studies. 2004. Vol. 41, no 4. P. 549–573. http://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2004.00444.x (accessed 12.01.2016). (In English).

Serenko A., Bontis N. The intellectual core and impact of the knowledge management academic discipline. Journal of Knowledge Management. 2013. Vol. 17, no 1. P. 137–155. URL: http://doi.org/10.1108/13673271311300840 (accessed 12.01.2016). (In English).

Tsoukas H. The firm as a distributed knowledge system: a constructionist approach. Strategic Management Journal. 1996. Vol. 17(S2). P. 11–25. (In English).

Venters W. Knowledge management technology-in-practice: a social constructionist analysis of the introduction and use of knowledge management systems. Knowledge Management Research & Practice. 2010. Vol. 8, no 2. P. 161–172. URL: http://doi.org/10.1057/kmrp.2010.8 (accessed 12.01.2016). (In English).

Wyssusek B., Schwartz M., Kremberg B. (). Knowledge management–a sociopragmatic approach. Proceedings of the 2nd European Conference on Knowledge Management, Slovene. Seatle: Citeseer, 2001. P. 767–776. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.20.5850&rep=rep1&type=pdf (accessed 12.01.2016). (In English).

Wyssusek B., Schwartz M., Kremberg B. Targeting the social: a sociopragmatic approach towards design and use of information systems (Issues and trends of information technology management in contemporary organizations ). Seatle: Citeseer, 2002. P. 832–835. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.14.9523&rep=rep1&type=pdf (accessed 12.01.2016). (In English).

References

Backer T.E. Knowledge utilization. The third wave. Science Communication. 1991. Vol. 12, no 3. P. 225–240. (In English).

Berger P.L., Luckmann T. The social construction of reality: a treatise in the sociology of knowledge. N.Y.: Anchor Books, 1967. 219 p. (In English).

Demarest M. Understanding knowledge management. Long Range Planning. 1997. Vol. 30, no 3. P. 374–384. URL: http://doi.org/10.1016/S0024- 6301(97)90250-8 (accessed 12.01.2016). (In English).

Easterby-Smith M., Crossan M., Nicolini D. Organizational Learning: Debates Past, Present And Future. Journal of Management Studies. 2000. Vol. 37, no 6. P. 783–796. URL: http://doi.org/10.1111/1467-6486.00203 (accessed 12.01.2016). (In English).

Jacobson N. Social Epistemology Theory for the “Fourth Wave” of Knowledge Transfer and Exchange Research. Science Communication. 2007. Vol. 29, no 1. P. 116–127. URL: http://doi.org/10.1177/1075547007305166 (accessed 12.01.2016). (In English).

Kull M.D. Stories of knowledge management: Exploring coherence in a community of practice. George Washington University. 2002. URL: http://amplifi.com/KMcourse/StoryofKM.pdf (accessed 12.01.2016). (In English).

Lambe P. The unacknowledged parentage of knowledge management. Journal of Knowledge Management. 2011. Vol. 15, no 2. P. 175–197. URL: http://doi.org/10.1108/13673271111119646 (accessed 12.01.2016). (In English).

Limone A., Bastias L.E. Autopoiesis and knowledge in the organization: Conceptual foundation for authentic Knowledge Management. Systems Research and Behavioral Science. 2006. Vol. 23, no 1. P. 39–49. URL: http://doi.org/10.1002/sres.745 (accessed 12.01.2016). (In English).

McAdam R., McCreedy S. (). A critique of knowledge management: using a social constructionist model. New Technology, Work and Employment. 2000. Vol. 15, no 2. P. 155–168. URL: http://doi.org/10.1111/1468-005X.00071 (accessed 12.01.2016). (In English).

Nonaka I., Takeuchi H. The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Boston: Oxford university press. 1995. URL: http://www.google.com/books?hl=ru&lr=&id=tmzi BwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA3&dq=knowledge+c reating+company&ots=pR6jJTXEyx&sig= A7vcPVSXBZf8eq25jzwGyVwG2K4 (accessed 12.01.2016). (In English).

Schultze U., Stabell C. Knowing what you don’t know? Discourses and contradictions in knowledge management research. Journal of Management Studies. 2004. Vol. 41, no 4. P. 549–573. http://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2004.00444.x (accessed 12.01.2016). (In English).

Serenko A., Bontis N. The intellectual core and impact of the knowledge management academic discipline. Journal of Knowledge Management. 2013. Vol. 17, no 1. P. 137–155. URL: http://doi.org/10.1108/13673271311300840 (accessed 12.01.2016). (In English).

Tsoukas H. The firm as a distributed knowledge system: a constructionist approach. Strategic Management Journal. 1996. Vol. 17(S2). P. 11–25. (In English).

Venters W. Knowledge management technologyin-practice: a social constructionist analysis of the introduction and use of knowledge management systems. Knowledge Management Research & Practice. 2010. Vol. 8, no 2. P. 161–172. URL: http://doi.org/10.1057/kmrp.2010.8 (accessed 12.01.2016). (In English).

Wyssusek B., Schwartz M., Kremberg B. (). Knowledge management–a sociopragmatic approach. Proceedings of the 2nd European Conference on Knowledge Management, Slovene. Seatle: Citeseer, 2001. P. 767–776. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi= 10.1.1.20.5850&rep=rep1&type=pdf (accessed 12.01.2016). (In English).

Wyssusek B., Schwartz M., Kremberg B. Targeting the social: a sociopragmatic approach towards design and use of information systems. Issues and trends of information technology management in contemporary organizations (). Seatle: Citeseer, 2002. P. 832–835. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi= 10.1.1.14.9523&rep=rep1&type=pdf (accessed 12.01.2016). (In English).

Опубликован

30-03-2016

Выпуск

Раздел

Статьи