Creative inclusive practices of subjectivity formation: an approach to conceptual substantiation

Philosophy «Problematization of the human: an ongoing project» (special issue)

Authors

  • Natalia T. Popova Centre for children’s creativity «Strogino», 7/3, Stroginsky blvd., Moscow, 123592, Russia
  • Alexey Yu. Shemanov Moscow State University of Psychology and Education, 29, Sretenka st., Moscow, 127051, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2021-3-376-385

Keywords:

creative inclusion, the formation of subjectivity, the including community, «roundabout ways», Umwelt, symbolic forms of culture, levels of construction of movements, pre-expressiveness

Abstract

The article is based on the experience of searching for «roundabout ways» of development for persons with mental disabilities to be able to enter the culture (L.S. Vygotsky). We substantiate the possibility of developing creative inclusive practices that contribute to the formation of the subjectivity of persons with mental disorders where subjectivity is considered as the ability for conscious purposeful intentional activity in conjunction with the supporting processes of mastering cultural ways of human activity (bodily-affective self-regulation, experiencing oneself and others, symbolic practices of mastering the body and emotions, etc.). Inclusion is seen as the development of a common language and cultural forms of interaction in an inclusive group, and not as a simple declaration of equal rights to social inclusion. The approach to the conceptual substantiation of the applied creative inclusive practices is based on rethinking of the biosemiotic concept of Umwelt (J. von Uexküll) in the light of the concept of human as a being that creates the symbolic world of culture as a sphere of his life and lays the foundations of his cultural subjectivity, developing his abilities for expressive movement (E. Cassirer). As a result, Umwelt appears as not just the surrounding world, whose biological significance is predetermined by the specific activity of a living being, but as a symbolic world of cultural meanings set by the symbolic activity of a person (based on the development of his/her expressive movement) within a group of people united for creative communication, with an integrated theater studio serving as a model of this symbolic world. The development of creative inclusive practices is based on N.A. Bernstein’s theory of construction of movements as the basis for ‘substitute ontogenesis’ and the formation of their own subjectivity and cultural symbolism in persons with mental disorders already at the pre-expressive (J. Grotowsky, E. Barba) stage of training.

Author Biographies

Natalia T. Popova, Centre for children’s creativity «Strogino», 7/3, Stroginsky blvd., Moscow, 123592, Russia

Head of the Sructural Unit of the Social-Creative Rehabilitation «Krug»

Alexey Yu. Shemanov, Moscow State University of Psychology and Education, 29, Sretenka st., Moscow, 127051, Russia

Doctor of Philosophy, Docent,Professor of the Department of Special Psychologyand Rehabilitology, Leading Researcher of the Scientific and Methodological Centerof the Institute for Inclusive Education Problems

References

Айрес Э.Дж. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития / пер. с англ. Ю. Даре. М.: Теревинф, 2009. 272 с.

Архипов Б.А., Максимова Е.В., Семенова Н.Е. Нарушения восприятия себя, как основная причина формирования искаженного психического развития особых детей: сб. ст. М.: Диалог-МИФИ, 2011. 64 с.

Барба Э., Саварезе Н. Словарь театральной антропологии: Тайное искусство исполнения / пер. И. Васюченко и др. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2010. 320 с.

Белимова П.А. Исследование визуального восприятия с помощью айтрекинга у детей с интеллектуальной недостаточностью // Современное образование: Актуальные вопросы. Достижения и инновации: сб. ст. ХХХVI Междунар. науч.-практ. конф. Пенза: Наука и Просвещение, 2020. С. 47–50.

Бернштейн Н.А. О построении движений. М.: Книга по Требованию, 2012. 254 с.

Будякова Т.П. Знаково-символическая деятельность и ее генез: учеб. пособие. Елец: ЕГУ им. И.А. Бунина, 2005. 48 с.

Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 3: Проблемы развития психики / под ред. А.М. Матюшкина. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 5: Дефектология и учение о развитии и воспитании / под ред. Т.А. Власовой. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

Гаврилушкина О.П. Использование знаково-символических средств со школьниками с интеллектуальной недостаточностью. Психокоррекционный аспект // Культурно-историческая психология. 2006. Т. 2, № 1. С. 40–47.

Кассирер Э. Философия символических форм. Т. 1: Язык. М.; СПб.: Университетская книга, 2002. 272 с.

Кислинг У. Сенсорная интеграция в диалоге. Понять ребенка, распознать проблему, помочь обрести равновесие / пер. с нем. К. Шарр; под ред. Е.В. Клочковой. М.: Теревинф, 2010. 240 с.

Князева Е.Н. Понятие «Umwelt» Якоба фон Икскюля и его значимость для современной эпистемологии // Вопросы философии. 2015. № 5. С. 30–44.

Кузнецова Л.В., Переслени Л.И., Петрова В.Г. и др. Основы специальной психологии: учеб. пособие / под ред. Л.В. Кузнецовой. М.: Академия, 2003. 480 с.

Леонтьев Д.А., Лебедева А.А., Костенко В.Ю. Траектории личностного развития: реконструкция взглядов Л.С. Выготского // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 98–112. DOI: https://doi.org/10.17323/1814-9545-2017-2-98-112

Максимова Е.В. Уровни общения. Причины возникновения раннего детского аутизма и его коррекция на основе теории Н.А. Бернштейна. М.: Диалог-МИФИ, 2015. 288 с.

Никольская О.С., Баенская Е.Р., Либлинг М.М. Аутичный ребенок: пути помощи. М.: Теревинф, 1997. 341 с.

Попова Н.Т. Культурологические аспекты развивающей педагогики // Постижение культуры: ежегодник. Вып. 11 / ред. О.К. Румянцев. М.: Рос. ин-т культурологии, 2001. С. 96–108.

Попова Н.Т. Культурные механизмы развития человека (культурные формы, культурный дефицит, субкультуры) // Теоретическая культурология / отв. ред. О.К. Румянцев, ред. А.Ю. Шеманов. М.: Академ. проект; Екатеринбург: Деловая книга, РИК, 2005. С. 324–336.

Попова Н.Т. Проблемы репертуара театра с участием актеров с ментальными нарушениями // Искусство как творчество социальности и проблемы социокультурной реабилитации: сб. ст. по материалам II Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (Москва, 1–2 октября 2013 г.) / отв. ред. А.Ю. Шеманов; Моск. гор. психолого-педагогический ун-т; Ин-т философии РАН. М.: ООО «Принтберри», 2013. С. 47–55.

Попова Н.Т., Попова Е.А. Развитие индивидуальной выразительности актера с ограниченными возможностями здоровья в групповом театральном тренинге: синтез эстетических и реабилитационных задач // Актуальные проблемы психологической реабилитации лиц с ограниченными возможностями здоровья: сб. науч. ст. / ред. А.М. Щербакова. М.: МГППУ, 2013. С. 80–96.

Салмина Н.Г. Знак и символ в обучении. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1988. 288 с.

Салмина Н.Г. Знаково-символическое развитие детей в начальной школе // Психологическая наука и образование. 1996. Т 1, № 1. С. 73–81.

СансонП. Психопедагогика и аутизм: опыт работы с детьми и взрослыми. 2-е изд. М.: Теревинф, 2012. 208 с.

Семенович А.В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающего онтогенеза : учеб. пособие. 9-е изд. М.: Генезис, 2017. 476 с.

Ульенкова У.В. Шестилетние дети с задержкой психического развития. М.: Педагогика, 1990. 184 с.

Фомина Е. Бунт маленького человека, или Почему популярны смерти в прямом эфире // Deutsche Welle. 2020. 17 окт. URL: https://www.dw.com/ru/tresh-strim-kak-bunt-malenkogo-cheloveka/a-55964467 (дата обращения: 28.07.2021).

Шеманов А.Ю., Екушевская А.С. Формирование инклюзивной культуры при реализации инклюзивного образования: вызовы и достижения // Современная зарубежная психология. 2018. Т.7, №1. C.29–37. DOI: https://doi.org/10.17759/jmfp.2018070103

Шеманов А.Ю., Попова Н.Т. Инклюзия в культурологической перспективе // Психологическая наука и образование. 2011. Т. 16, № 1. С. 74–82.

Connor D.J., Ferri B.A. Integration and Inclusion: A Troubling Nexus: Race, Disability, and Special Education // The Journal of African American History. 2005. Vol. 90, no. 1–2. P. 107–127. DOI: https://doi.org/10.1086/jaahv90n1-2p107

Fultot M., Turvey M.T. Von Uexküll’s Theory of Meaning and Gibson’s Organism–Environment Reciprocity // Ecological Psychology. 2019. Vol. 31, iss. 4. P. 289–315. DOI: https://doi.org/10.1080/10407413.2019.1619455

Schlosser M. Agency // The Stanford Encyclopedia of Philosophy / ed. by E.N. Zalta. 2019. Available at: https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/agency/ (accessed: 27.07.2021).

WHO Multicentre Growth Reference Study Group, Onis M. WHO Motor Development Study: Windows of achievement for six gross motor development milestones // Acta Paediatrica. 2006. Vol. 95, suppl. iss. 450. P. 86–95. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2006.tb02379.x

References

Arkhipov, B.A., Maksimova, E.V. and Semenova, N.E. (2011). Narusheniya vospriyatiya sebya, kak osnovnaya prichina formirovaniya iskazhennogo psikhicheskogo razvitiya osobykh detey: sbornik statey [Disorders of self-perception as the main reason for the formation of distorted mental development of special needs children: collection of articles]. Moscow: Dialog-MIFI Publ., 64 p.

Ayres, A.J. (2009). Rebenok i sensornaya integratsiya. Ponimanie skrytykh problem razvitiya [The child and sensory integration. Understanding hidden developmental issues]. Moscow: Terevinf Publ., 272 p.

Barba, E. and Savarese, N. (2010) Slovar’ teatral’noy antropologii: Taynoe iskusstvo ispolneniya [A dictionary of theatre anthropology: the secret art of the performer]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 320 p.

Belimova, P.A. (2020). [Visual impairment study on children with intellectual disabilities]. Sovremennoe obrazovanie: Aktual’nye voprosy. Dostizheniya i innovatsii: Sbornik statey XXXVI Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Contemporary Education: Topical Issues. Achievement and Innovation. Collection of Articles of the 36th International Scientific and Practical Conference]. Penza: Nauka i Prosveschenie Publ., pp. 47–50.

Bernstein, N.A. (2012). O postroenii dvizheniy [On the construction of movements]. Moscow: Kniga po Trebovaniyu Publ., 254 p.

Budyakova, T.P. (2005). Znakovo-simvolicheskaya deyatel’nost’ i ee genez [Sign-symbolic activity and its genesis]. Elets: Bunin Elets State University Publ., 48 p.

Cassirer, E. (2002). Filosofiya simvolicheskikh form. T. 1: Yazyk [The philosophy of symbolic forms. Vol. 1: Language]. Moscow, Saint Petersburg: Universitetskaya Kniga Publ., 272 p.

Connor, D.J. and Ferri, B.A. (2005). Integration and inclusion: a troubling nexus: race, disability, and special education. The Journal of African American History. Vol. 90, no. 1–2, pp. 107–127. DOI: https://doi.org/10.1086/jaahv90n1-2p107

Fomina, E. (2020). [The riot of a insignificant man, or why live deaths are popular]. Deutsche Welle. Oct. 17. Available at: https://www.dw.com/ru/tresh-strim-kak-bunt-malenkogo-cheloveka/a-55964467 (accessed 28.07.2021).

Fultot, M. and Turvey, M.T. (2019). Von Uexküll’s theory of meaning and Gibson’s organism–environment reciprocity. Ecological Psychology. Vol. 31, iss. 4, pp. 289–315. DOI: https://doi.org/10.1080/10407413.2019.1619455

Gavrilushkina, O.P. (2006). [The use of sign-symbolic tools by preschool children with intellectual deficiency. The psychocorrectional aspect]. Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya [Cultural-Historical Psychology]. Vol. 2, no. 1, pp. 40–47.

Kiesling, U. (2010). Sensornaya integratsiya v dialoge. Ponyat’ rebenka, raspoznat’ problemu, pomoch’ obresti ravnovesie [Sensory integration in the dialogue: to understand the child, recognize the problem, help to find a balance]. Moscow: Terevinf Publ., 240 p.

Knyazeva, E.N. (2015). [J. von Uexküll’s concept of Umwelt and its significance for the modern epistemology]. Voprosy filosofii. No. 5, pp. 30–44.

Kuznetsova, L.V., Peresleni, L.I., Petrova, V.G. et al. (2003). Osnovy spetsial’noy psikhologii [Fundamentals of special psychology]. Moscow: Akademiya Publ., 480 p.

Leont’ev, D.A., Lebedeva, A.A. and Kostenko, V.Yu. (2017). [Pathways of personality development: following Lev Vygotsky’s guidelines]. Voprosy obrazovaniya [Educational Studies]. No. 2, pp. 98–112. DOI: https://doi.org/10.17323/1814-9545-2017-2-98-112

Maksimova, E.V. (2015). Urovni obscheniya. Prichiny vozniknoveniya rannego detskogo autizma i ego korrektsiya na osnove teorii N.A. Bernsteina [Communication levels. The causes of early childhood autism and its correction based on the theory of N.A. Bernstein]. Moscow: Dialog MIFI Publ., 288 p.

Nikol’skaya, O.S., Baenskaya, E.R. and Libling, M.M. (1997). Autichnyy rebenok: puti pomoschi [Autistic child: ways to help]. Moscow: Terevinf Publ., 341 p.

Popova, N.T. (2001). [Cultural aspects of developing pedagogy]. Postizhenie kul’tury: Ezhegodnik. Vyp. 11 [Comprehension of Culture. Annual. Iss. 11]. Moscow, RICR Publ., pp. 96–108.

Popova, N.T. (2005). [Cultural mechanisms of human development (cultural forms, cultural deficits, subcultures)]. Teoreticheskaya kul’turologiya [Theoretical cultural research]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ.; Ekaterinburg: Delovaya Kniga Publ., RICR Publ., pp. 324–336.

Popova, N.T. (2013). [Problems of the theater repertoire with the participation of actors with mental disabilities]. Iskusstvo kak tvorchestvo sotsial’nosti i problemy sotsiokul’turnoy reabilitatsii: Sb. statey po materialam II Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem (Moskva, 1–2 oktyabrya 2013 g.) [Art as Creativity of Sociality and Problems of Socio-Cultural Rehabilitation: Collection of Articles Based on the Materials of the 2nd All-Russian Scientific and Practical Conference with International Participation (Moscow, October 1–2, 2013)]. Moscow: Printberri Publ., pp. 47–55.

Popova, N.T. and Popova, E.A. (2013). [The development of the individual expressiveness of an actor with disabilities in group theater training: a synthesis of aesthetic and rehabilitation tasks]. Aktual’nye problemy psikhologicheskoy reabilitatsii lits s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorov’ya: sbornik nauchnykh statey [Actual problems of psychological rehabilitation of persons with disabilities: collection of articles]. Moscow: MSUPE Publ., pp. 80–96.

Salmina, N.G. (1988). Znak i simvol v obuchenii [Sign and symbol in training]. Moscow: MSU Publ., 288 p.

Salmina, N.G. (1996). [Sign-symbolic development of children in primary school]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education]. Vol. 1, no. 1, pp. 73–81.

Sanson, P. (2012). Psikhopedagogika i autizm: opyt raboty s det’mi i vzroslymi [Psychopedagogy and autism: experience with children and adults]. 2nd ed. Moscow: Terevinf Publ., 208 p.

Schlosser, M. (2009). Agency. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. by E.N. Zalta. Available at: https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/agency/ (accessed 27.07.2021).

Semenovich, A.V. (2017). Neyropsikhologicheskaya korrektsiya v detskom vozraste. Metod zameschayuschego ontogeneza [Neuropsychological correction in childhood. Method of replacement ontogenesis]. 9th ed. Moscow: Genezis Publ., 476 p.

Shemanov, A.Yu. and Ekushevskaya A.S. (2018). [Formation of inclusive culture in the implementation of inclusive education: challenges and achievements]. Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya [Journal of Modern Foreign Psychology]. Vol. 7, no. 1, pp. 29–37. DOI: https://doi.org/10.17759/jmfp.2018070103

Shemanov, A.Yu. and Popova, N.T. (2011). [Inclusion in culturological perspective]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education]. Vol. 16, no. 1, pp. 74–82.

Ul’enkova, U.V. (1990). Shestiletnie deti s zaderzhkoy psikhicheskogo razvitiya [6-year-old children with mental retardation]. Moscow: Pedagogika Publ., 184 p.

Vygotsky, L.S. (1983). Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 3: Problemy razvitiya psikhiki [Collected works: in 6 vols. Vol. 3. Problems of the development of the psyche]. Moscow: Pedagogika Publ., 368 p.

Vygotsky, L.S. (1983). Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 5: Defektologiya i uchenie o razvitii i vospitanii [Collected works: in 6 vols. Vol. 5: Defectology and the doctrine of development and education]. Moscow: Pedagogika Publ., 368 p.

WHO Multicentre Growth Reference Study Group, Onis. M. (2006). WHO Motor Development Study: Windows of achievement for six gross motor development milestones. Acta Paediatrica. Vol. 95, suppl. iss. 450, pp. 86–95. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2006.tb02379.x

Published

2021-09-30

Issue

Section

Статьи