Problems of psychosemantics in modern psychology (introduction to the special issue)

Psychology «Problems of psychosemantics in modern psychology» (special issue)

Authors

  • Oksana V. Kozhevnikova Udmurt State University, 1, Universitetskaya str., Izhevsk, 426034, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-515-519

Keywords:

consciousness, meaning, psychosemantic approach, experimental psychosemantics, psychology of subjective semantics, semantic differential

Abstract

The article serves as an introduction to the issues discussed in tthe special issue. The current state of psychosemantics as an interdisciplinary research approach to the exploration of consciousness and personality which allows to study various forms of the existence of meanings, a picture of the world, subjective meanings, implicit and explicit intentions, attitudes, representations is analyzed. The history of its development associated with implementing into scientific practices the semantic differential method constructed in the middle of the last century by the American psychologist C. Osgood and its modifications proposed by Russian researchers are examined. A variety of options for the implementation of research by modern Russian scholars within the framework of the psychosemantic approach are described.

Author Biography

Oksana V. Kozhevnikova, Udmurt State University, 1, Universitetskaya str., Izhevsk, 426034, Russia

Candidate of Psychology, Docent, Associate Professorof the Department of General Psychology

References

Артемьева Е.Ю. Психология субъективной семантики. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1980. 128 с.

Афанасьев В.Г., Соломин И.Л. Психосемантическое исследование содержания представлений и отношений школьников и студентов города Пермь и Пермского края // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2022. Вып. 4. С. 566–578. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-566-578

Дьяков С.И. Психосемантический подход в методологии исследования самоорганизации человека как субъекта жизни // Мир психологии. 2017. № 4. С. 148–157.

Кабрин В.И. Коммуникативная психосемантика когнитивно-ноэтического развития личности // Сибирский психологический журнал. 2022. № 85. С. 51–71. DOI: https://doi.org/10.17223/17267080/85/3

Когнитивный подход: науч. монография / отв. ред. В.А. Лекторский. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2008. 464 с.

Кожевникова О.В. Соотношение субъективных характеристик и объективных критериев личностной зрелости студентов // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2022. Вып. 4. С. 543–553. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-543-553

Кожевникова О.В., Вьюжанина С.А. Психосемантика. Метод семантического дифференциала: учеб.-метод. пособие. Ижевск: Изд. центр «Удмуртский университет», 2016. 120 с.

Краснорядцева О.М., Кабрин В.И., Щеглова Э.А., Иванова А.И. Психосемантическая типология позиционных стратегий студентов в cтруктурно-динамическом пространстве образовательной ситуации // Российский психологический журнал. 2022. Т. 19, № 1. С. 49–63. DOI: https://doi.org/10.21702/rpj.2022.1.4

Митина О.В., Бачкала А.П., Морозова О.В. Психосемантический подход к исследованию мотивационной структуры коллективного субъекта в условиях пандемии COVID-19 // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2022. Вып. 4. С. 531–542. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-531-542

Петренко В.Ф. Введение в экспериментальную психосемантику: исследование форм репрезентации в обыденном сознании. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983. 177 с.

Петренко В.Ф. Многомерное сознание: Психосемантическая парадигма. М.: Новый хронограф, 2009. 440 с.

Петренко В.Ф. Основы психосемантики. М.: Эксмо, 2010. 480 с.

Петренко В.Ф. Путь в психологию: о становлении экспериментальной психосемантики // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2022. Вып. 4. С. 520–530. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-520-530

Серкин В.П. О возможностях метода семантических универсалий Е.Ю. Артемьевой // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2000. № 4. С. 74–79.

Серкин В.П. Образ мира и образ жизни. Магадан: Изд-во Сев. междунар. ун-та, 2005. 331 с.

Серкин В.П. Психосемантика: учеб. и практ. для вузов. М.: Юрайт, 2022. 318 с.

Ситников В.Л. Психология образа ребенка (в сознании субъектов педагогического процесса): дис. … д-ра психол. наук. СПб., 2001. 597 с.

Ситников В.Л, Слотина Т.В., Комарова А.В., Карагачева М.В., Кедич С.И., Киселева Н.С. Психосемантика образа одаренной личности у студенческой молодежи // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2022. Вып. 4. С. 554–565. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-554-565

Соломин И.Л. Психосемантическая диагностика скрытой мотивации: метод. руководство. СПб.: ИМАТОН, 2001. 112 c.

Шмелев А.Г. Введение в экспериментальную психосемантику: теоретико-методологические основания и психодиагностические возможности. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983. 158 с.

Fodor J.A. Psychosemantics: The problem of meaning in the philosophy of mind. Cambridge, MA: MIT Press, 1987. 173 p. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5684.001.0001

Karwoski T.F., Odbert H.S., Osgood C.Е. Studies in synesthetic thinking: II. The role of form in visual responses to music // Journal of General Psychology. 1942. Vol. 26, iss. 2. P. 199–222. DOI: https://doi.org/10.1080/00221309.1942.10545166

Osgood C.E. The nature and measurement of meaning // Psychological Bulletin. 1952. Vol. 49, iss. 3. Р. 197–237. DOI: https://doi.org/10.1037/h0055737

Osgood C.E., Suci G.J., Tannenbaum P.H. The measurement of meaning. Urbana, IL: University of Illinois Press, 1957. 342 p.

References

Afanas’yev, V.G. and Solomin, I.L. (2022). [A psychosemantical study of the representations and attitudes of schoolchildren and students of the Perm sity and the Perm territory]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya.Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 4, pp. 566–578. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-566-578

Artem’eva, E.Yu. (1980). Psikhologiya sub’ektivnoy semantiki [Psychology of subjective semantics]. Moscow: MSU Publ., 128 p.D’yakov, S.I. (2017). [Psychosemantic approach in the methodology of studying the self-organization of a person as a subject of life]. Mir psikhologii [The World of Psychology]. No. 4, pp. 148–157.Fodor, J.A. (1987). Psychosemantics: The problem of meaning in the philosophy of mind. Cambridge, MA: MIT Press, 173 p. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5684.001.0001

Kabrin, V.I. (2022). [Communicative psychosemantics of cognitive-noetic development of personality]. Sibirskiy psikhologicheskiy zhurnal [Siberian Journal of Psychology]. No. 85, pp. 51–71. DOI: https://doi.org/10.17223/17267080/85/3

Karwoski, T.F., Odbert, H.S. and Osgood, C.Е. (1942). Studies in synesthetic thinking: II. The role of form in visual responses to music. Journal of General Psychology. Vol. 26, iss. 2, pp. 199–222. DOI: https://doi.org/10.1080/00221309.1942.10545166

Kozhevnikova, O.V. (2022). [Сomplience of subjective characteristics and objective criteria of personal maturity of university studentS]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 4, pp. 543–553. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-543-553

Kozhevnikova, O.V. and V’yuzhanina, S.A. (2016). Psikhosemantika. Metod semanticheskogo differentsiala[Psychosemantics. Semantic differential technique]. Izhevsk: Udmurt University Publ., 120 p.

Krasnoryadtseva, O.M., Kabrin, V.I., Scheglova, E.A. and Ivanova, A.I. (2022). [Psychosemantic typology of

student positional strategies in structural and dynamic education environment]. Rossiyskiy psikhologicheskiy zhurnal [RussianPsychological Journal]. Vol. 19, no. 1, pp. 49–63. DOI: https://doi.org/10.21702/rpj.2022.1.4Lectorsky, V.A. (ed.) (2008). Kognitivnyy podkhod[Cognitive approach]. Moscow: Kanon+ Publ., ROOI «Reabilitatsiya» Publ., 464 p.

Mitina, O.V., Bachkala, A.P. and Morozova, O.V. (2022). [The study of the motivational structure of the collective subject under the conditions of the COVID-19 pandemic: a psychosemantic approach]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 4, pp. 531–542. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-531-542

Osgood, C.E. (1952). The nature and measurement of meaning. Psychological Bulletin. Vol. 49, iss. 3, pp. 197–237. DOI: https://doi.org/10.1037/h0055737 Osgood, C.E., Suci, G.J. and Tannenbaum, P.H. (1957). The measurement of meaning. Urbana, IL: University of Illinois Press, 342 p.

Petrenko, V.F. (1983). Vvedenie v eksperimental’nuyu psikhosemantiku: issledovanie form reprezentatsii v

obydennom soznanii [Introduction to experimental psychosemantics: a study of forms of representation in ordinary consciousness]. Moscow: MSU Publ., 177 p.

Petrenko, V.F. (2009). Mnogomernoe soznanie: Psikhosemanticheskaya paradigma [Multidimensional consciousness: Psychosemantic paradigm]. Moscow: Novyy Khronograf Publ., 440 p.

Petrenko, V.F. (2010). Osnovy psikhosemantiki [Fundamentals of psychosemantics]. Moscow: Eksmo Publ., 480 p.

Petrenko, V.F. (2022). [The way to psychology: on the development of experimental psychosemantics]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 4, pp. 520–530. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-520-530

Serkin, V.P. (2000). [On the possibilities of the method of semantic universals of E. Yu. Artemyeva]. Vestnik Moskovskogo universiteta.Seriya 14: Psikhologiya [Moscow University Psychology Bulletin]. No. 4. pp. 74–79.

Serkin, V.P. (2005). Obraz mira i obraz zhizni [Image of the world and lifestyle]. Magadan: NIU Publ., 331 p.

Serkin, V.P. (2022). Psikhosemantika: uchebnik i praktikum dlya vuzov [Psychosemantics: a textbook for universities]. Moscow: Yurayt Publ., 318 p.

Shmelev, A.G. (1983). Vvedenie v eksperimental’nuyu psikhosemantiku: teoretiko-metodologicheskie osnovaniya i psikhodiagnosticheskie vozmozhnosti [Introduction to experimental psychosemantics: theoretical and methodological foundationsand psychodiagnostic possibilities]. Moscow: MSU Publ., 158 p.Sitnikov, V.L. (2001). Psikhologiya obraza rebenka

(v soznanii sub’ektov pedagogicheskogo protsessa): dis. … d-ra psikhol. nauk [Psychology of the child’s image (in the minds of the subjects of the pedagogical process): dissertation]. St. Petersburg, 597 p.

Sitnikov, V.L, Slotina, T.V., Komarova, A.V., Karagacheva, M.V., Kedich, S.I. and Kiseleva, N.S. (2022). [Psychosemantical analysis of gifted personality in student youth]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 4, pp. 554–565. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-554-565

Solomin, I.L. (2001). Psikhosemanticheskaya diagnostika skrytoy motivatsii: metodicheskoe rukovodstvo [Psychosemanticdiagnostics of hidden motivation: methodical guidance]. St. Petersburg: IMATON Publ., 112 p.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Статьи